Världens första FM godkända brandklassade kemikalieskåp med 90 minuters motstånd.

Framtidens kemikalieskåp

DENIOS presenterar världens första FM-godkända 90 minuters brandsäkert kemikalieskåp. FM-Global godkännandet uppfyller försäkringsbolagets krav på säkerhet inom både industriella och kommersiella verksamheter och är världsomspännande.

För svenska bolag är bränder en stor utmaning. Av de förluster, i form av försäkringar, som faller ut kan 50–60 procent härledas till bränder. Försäkringsbolaget FM GLOBAL arbetar mycket med att vidta förebyggande åtgärder för att minska risken för brand och är världsledande när det gäller brandforskning.

Endast gula och grå skåp blir godkända

Tester med fullskaliga brandexperiment har utförts av FM global och tre stycken brandskåp av modellen SELECT i färgen gul och grått har klarat testerna och därmed fått godkännande och certifikat. DENIOS 90 minuters brandklassade kemikalieskåp är således först i världen med godkännandet.

– När det gäller säkerhet för människa och miljö duger inte gissningar utan vetenskapen om att skydden håller måste finnas. Därför testats och certifierats våra produkter. Med det senaste FM-godkännandet, tillsammans med befintliga certifieringarna uppfyller DENIOS brandklassade kemikalieskåp Select de krav som ställs av multinationella företag, säger Linus Jacker, VD på DENIOS AB.

Select skåpen som är FM-godkända:
Artikel nr:

238934W

238935W

238936W

238937W

238938W

238939W

238940W

238941W

238942W

238943W