University of Nantes är ett av universiteten som kommer att delta i mästerskapet denna vecka.

Nu är Student EM i rodd igång

Jönköping, som i år är värdstad till årets Student EM i rodd börjar krylla av roddare från hela Europa. Med 550 deltagare från 81 universitet har idag träningen inför tävlingen dragit igång.

– Arenan är väldigt häftig, den är inte vad vi är vana vid. Jag kan knappt bärga mig, det ska bli jättekul att få tävla. Vi är glada att få vara en del i mästerskapet och ska göra vårt bästa för att ta oss till finalen, säger Antonine Chaumeil från University of Nantes.

Volontärer och organisatörer är idag i full gång med att delge deltagarna allt de behöver inför tävlingsstart. Flera studenter från Jönköping University är dessutom med och hjälper till. Incheckningen som skedde i Campus Arena svämmade över med förväntansfulla deltagare från hela Europa. Med start kl. 09:00 drog träningarna idag igång. Ikväll kl. 19:00 sker invigningen av mästerskapet på Lillsjöplan vid Atollen i centrala Jönköping.

– Vi är väldigt laddade inför veckan och vi hoppas att regnet håller sig borta, säger Mirjam Sipos, projektkoordinator för Student EM i rodd.

Deltagarna har nu testat på att ro i Munksjön och känna på tävlingsbanan.

– Det kändes bra, vi har provat på att ro och vi kan börja planera lite inför tävlingen nu när vi vet hur banan känns. Allt är verkligen jättebra organiserat, säger Antonine Chaumeil från University of Nantes.

Tävlingarna drar igång kl. 09:00 imorgon, torsdag. Finalerna avgörs på lördag.

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser