Ikväll checkar Sigtunas hotell- och konferensanläggningar in 300 000 nya bi-gäster

Sigtuna första destinationen att satsa på biodling

Sigtuna, hemkommun åt Stockholm Arlanda Airport, har fått ett nytt rekordtillskott av besökare. Som Sveriges fjärde största hotell- och konferensdestination checkar nu besöksnäringen in ytterligare 300 000 nya bi-gäster i våra första 12 bikupor fördelade på 10 aktörer.

I Sigtuna samarbetar hotell- och konferensanläggningarna för att skapa en hållbar destination. På agendan står att bidra till biologisk mångfald. Nu har 10 av aktörerna fått destinationens första egna bikupor, som tillsammans huserar ca 300 000 bin av arten Ligustica. Fler hotellanläggningar kommer att följa. Tillsammans med det lokala företaget Biman skapas nu en rikare flora och lokalt producerad honung.

- Jag är stolt över att Sigtuna blir den första destinationen som satsar på biodling. Hållbarhet står högt på vår dagordning och vi vet att biodlingar har stor inverkan på att öka den biologiska mångfalden. För mig är det alltid lika fantastiskt när hela Sigtunas hotellnäring bestämmer sig för att satsa på ett projekt. När det gäller hållbar utveckling är samverkan nyckeln – tillsammans gör vi skillnad, säger Camilla Zedendahl, vd på Destination Sigtuna AB.

- Och så är det ju lite roligt för oss runt Arlanda att få öppna 12 nya landningsbanor, fortsätter Camilla Zedendahl.

-Cirka 70 procent av allt vi människor äter är beroende av att det finns pollinerande insekter. Sigtunas satsning är imponerande och det är så otroligt roligt att alla här vill lära sig mer om bin, och vara med och bi-dra till ett växande Sverige, säger Christer Bolk på Biman AB.

Tidigare har det hållbara samarbetet mellan hotell- och konferensanläggningarna bl a resulterat i att man beräknar sin klimatpåverkan, arbetar för att minska koldioxidutsläppen samt har gemensamt kompenserat återstående utsläpp med trädplantering utifrån en agroforestrymodell i Malawi. Dessutom är de 1,2 miljoner koppar kaffe som man årligen serverar från och med i år ekologiska på samtliga anläggningar. En majoritet av anläggningarna är även Svanenmärkta sedan tidigare. Sigtuna är också en Fair Trade City.

Dessa aktörer har nu bikupor:

1909 Sigtuna Stads Hotell, Destination Sigtuna, Ibis Hotel Arlanda, IFL Kämpasten, Hotell Kristina, Radisson Blu Arlandia Hotel, Radisson Blu SkyCity Hotel, Sigtunahöjden Hotell & Konferens, Sigtunastiftelsen Hotell & Konferens samt Stora Brännbo Konferens och Hotell

Fakta om samarbetet:

Sedan 2010 samarbetar besöksnäringen i Sigtuna kring hållbar utveckling utifrån en gemensam vision – att tillsammans gör vi skillnad. Som Sveriges fjärdes största hotelldestination har Sigtuna ett ansvar. Genom nytänkande och innovation låter Sigtuna hotell- & konferensnäring omtanke om varandra, besökarna och miljön genomsyra arbetet.

I det hållbara samarbetet ingår följande aktörer:

32 Rum & Kök, Arlanda Airport Conference, Best Western Arlanda Hotellby, Clarion Hotel Arlanda, Ibis Hotel Arlanda, IFL Kämpasten, Hotell Kristina, Radisson Blu Arlandia Hotel, Radisson Blu SkyCity Hotel, Sigtunahöjden Hotell & Konferens, Sigtunastiftelsen Hotell & Konferens, Steningevik Konferens samt Stora Brännbo Konferens och Hotell. Dessutom ingår Destination Sigtuna och Stockholm Arlanda Airport.

Camilla Zedendahl, VD Destination Sigtuna AB, mobil: 070-990 69 73, E-post: camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se

Sofia Hiller, PR-ansvarig Destination Sigtuna AB, mobil: 073-640 16 20, E-post: sofia.hiller@destinationsigtuna.se