Sigtuna ökar Stockholms utbud av laddplatser

- Sigtuna första destinationen att satsa på service för elbilar

Från och med idag kan alla elbilar köra säkert till och från Sigtuna kommun. I det unika samarbetet för en hållbar destination har Sigtunas hotell- och konferensanläggningar i samarbete med Stockholm Arlanda Airport enats om att ytterligare höja sin klimatsmarta service och erbjuder gratis laddplatser till elbilar.

Nu tar samarbetet i Sigtuna ytterligare ett steg mot en hållbar destination. Tillsammans med flygplatsen erbjuder hotell- och konferensanläggningarna totalt 17 laddplatser med totalt 26 uttag för elbilar, och blir därmed en extra resurs till Stockholms utbud av ca 100-talet laddplatser och 375 uttag att ladda sin elbil på.

– På Arlanda tar vi hållbarhetsfrågorna på största allvar. Vi vet att breda samarbeten är en nyckel till att effektivt driva utvecklingen i rätt riktning. Vi gläds därför åt att hela Sigtunas hotell- och konferensnäring nu säkerställer att man kan ladda sin elbil i hela kommunen vid sidan av våra stolpar här på Arlanda. Nu blir det lätt att ta elbilen hit, säger Fredrik Jaresved, Chef Quality Assurance and Sustainability på Swedavia.

- Sedan 2009 samarbetar besöksnäringen i Sigtuna kring hållbar utveckling utifrån en gemensam vision – att tillsammans göra skillnad. Som Sveriges fjärde största hotelldestination har vi ett ansvar. Genom nytänkande och innovation låter vi omtanke om varandra, våra besökare och miljön genomsyra vårt arbete, säger Camilla Zedendahl, vd på Destination Sigtuna.

Stockholm Arlanda Airport och Sigtunas hotell- och konferensanläggningarna strävar gemensamt efter att bli en hållbar destination. Tillsammans beräknar var och en sin klimatpåverkan, arbetar för att minska koldioxidutsläppen samt har gemensamt kompenserat återstående utsläpp med trädplantering utifrån en agroforestrymodell i Malawi. Exempel på andra aktiviteter är att de 1,2 miljoner koppar kaffe som man årligen serverar från och med i år är ekologiska på samtliga anläggningar. Sommaren 2012 blev även Sigtuna den första destinationen att bidra till biologisk mångfald genom att gemensamt satsa på biodling. En majoritet av hotell- & hotellanläggningarna är Svanenmärkta sedan tidigare. Sigtuna är också en Fair Trade City.

Här hittar du laddplatser i Sigtuna kommun:

1909 Sigtuna Stads Hotell, 32 rum & kök, Best Western Arlanda Hotellby, Clarion Hotel Arlanda Airport, IFL Kämpasten, Hotell Kristina, Radisson Blu Arlandia Hotel, Radisson Blu SkyCity Hotel, Sigtunahöjden Hotell & Konferens, Sigtunastiftelsen Hotell & Konferens, Steningevik Konferens samt Stora Brännbo Konferens och Hotell, Terminal 5 och SkyCity på Stockholm Arlanda Airport.

Läs mer på: uppladdning.nu och http://goo.gl/maps/Yyjqn

Camilla Zedendahl, VD Destination Sigtuna AB, mobil: 070-990 69 73, E-post: camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se

Fredrik Jaresved, Chef Quality Assurance and Sustainability, Swedavia AB/Stockholm Arlanda Airport, mobil: 0733-526 083, E-post: fredrik.jaresved@swedavia.se