​Stor satsning på ungas läsning under Sigtuna Litteraturfestival

I augusti firar Sigtuna Litteraturfestival fem år och satsar för andra året i rad på en egen skoldag. Nu bjuds kommunens alla elever in till att läsa, diskutera och möta aktuella författare. Nytt för i år är att skoldagen 26 augusti hålls i Kulturhuset i Märsta, medan resten av festivalen 26-28 augusti sker med Sigtuna stad som scen.

- Vår festival bygger på idén om ordets kraft, där läsfrämjande och barns läsning är en viktig del. Läsning är ett demokratiskt verktyg och vi vill bidra till att våra unga upptäcker litteraturens magi. Därför satsar vi på en egen skoldag på fredagen och Lilla Litteraturfestivalen, en publik dag för barn, på lördagen. Där får de yngre en egen arena att utbyta finurligheter och klokskaper, säger Camilla Zedendahl, initiativtagare till Sigtuna Litteraturfestival.

I festivalens skolsatsning bjuds skolklasser in från åk 1-7 i hela Sigtuna kommun. De klasser som deltar får läsa böcker av Petrus Dahlin, Johanna Lindbäck, Elin Lindell, Karl Modig, Mårten Melin och debuterande Vanna Rosenberg. Efter sommarlovet i augusti läser klasserna lite till och hittar på frågor till skoldagen den 26 augusti då eleverna får möta författarna på Kulturhuset i Märsta centrum.

- Det är en spännande blandning av nya och etablerade författare. Några av namnen är faktiskt de mest utlånade på våra bibliotek, så vi vet att de är populära bland barnen här. Det känns väldigt roligt att nästan 500 elever kommer att få möjlighet till ett nära möte, att de faktiskt får prata med författarna. Vi vill ju lyfta fram läslusten och med det här Skapande skola-projektet får barnen inte bara en unik dag utan ett givande arbetet fram till dagen också, säger Karin Andén, kultursekreterare i Sigtuna kommun.

Under den femte upplagan av Sigtuna Litteraturfestival 26-28 augusti bjuds utöver skoldagen även på Lilla Litteraturfestivalen under lördagen för barn. Programmet bjuder bland annat på firande av Bamse 50 år, författarbesök av Petrus Dahlin och Sarah Sheppard, Minecraft-aktiviteter och pyssel.

Den 19 april släpps biljetter och delar av programmet.

För femte året i rad bjuder Sigtuna Litteraturfestival 2016 in till en fest för att fira ordets kraft. Sigtuna stad står som arena och med 80-talet programpunkter bjuds på samtal, debatter och författarmöten varvade med sagoläsning, litteraturgudstjänst, guidade turer och utställningar för läsare i alla åldrar.

Årets Sigtuna Litteraturfestival arrangerades av Destination Sigtuna i brett samarbete med Sigtunastiftelsen, Stora Brännbo, Kultur och Fritid/Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.

Skoldagen arrangeras i samarbete med Sigtuna Litteraturfestival och Kultur och Fritid, Sigtuna kommun som ett Skapande skola-projekt.

Läs mer om festivalen på:

sigtunalitteraturfestival.se

Följ festivalen på: facebook.com/sigtunalitt Twitter: #Sigtunalitt