Äntligen! Tryffelolja med smak av äkta tryffel

Äntligen! Tryffelolja med smak av äkta tryffel

En tryffel liknar mest en skrovlig klump, men insidan är desto ljuvligare. Tyvärr kan kilopriset för färsk vit tryffel vara uppåt 70 000 kr/kg men det finns alternativa sätt att njuta av den mytomspunna smaken. Vecka 8 lanserar Di Luca & Di Luca marknadens första tryffeloljan med smak av äkta tryffel, Zeta vit tryffelolja med naturlig tryffelarom.

Tryffelälskare har funnits i alla tider. Redan faraonerna njöt av den mytomspunna svampen och även romarna lät sig väl smaka. Tyvärr är svampen som växer under jord svår att få tag på och näst intill omöjlig att odla, vilket avspeglar sig i priset. Ett alternativt sätt att njuta av tryffelns intensiva doft- och smakrikedom är att använda tryffelolja.

-Äntligen har vi lyckats få fram en tryffelolja framställd av äkta vit tryffel, något som varit omöjligt förut och alltför kostsamt. Det vår producent gjort är att extrahera aromen från vit tryffelsvamp genom att finmala tryffeln och sedan låta den dra i olivolja i minst femton dagar innan den filtreras. Därefter blandas två procent av den naturligt koncentrerade tryffeloljan med vanlig olivolja. Det kan låta lite, men de flesta tryffeloljorna på marknaden innehåller o,5 procent tryffelarom och då är den syntetiskt framställd, berättar Massimo Gasperini, inköpare och produktansvarig.

Tryffelns förföriska doft och smak älskas av många och har många användningsområden, ändå är den svår att beskriva. Ordet sensuell används ibland, men också hasselnöt, vitlök och nötaktig. Med Zeta nya tryffelolja smaksatt med naturlig tryffelarom breddas smakupplevelsen ytterligare.

-Vår nya tryffelolja har en mild, elegant karaktär och naturlig doft och smak. Jag droppar den gärna över några skivor Prosciutto di Parma, en skaldjurspasta eller halstrade pilgrimsmusslor, tipsar Massimo Gasperini.

Zeta vit tryffelolja med naturlig tryffelarom, 10 cl, kostar cirka 89 kronor och finns att köpa på Ica.