Höstens primör är här!

Höstens primör är här!

Årets första olivolja är en efterlängtad primör runt Medelhavet. Ofta speglar oljan den lite omogna gröna olivens krispiga fräschör och naturliga beska, då den enbart tillverkas av oliver från skördens första tio dagar. På Di Luca & Di Luca heter oljan Zeta Novello, och i år har den både en frisk gräsighet och toner av hasselnötsskal.

-Om vin bara blir bättre med åren bör olivoljan konsumeras ung. Ju färskare olivoljan är, desto renare, rikare och intensivare är smaken och aromen, berättar Fernando Di Luca, grundare av företaget Di Luca & Di Luca och olivoljefantast.

Runt Medelhavet finns 600 olika olivsorter och alla skördas mellan oktober och januari. Det som gör Zeta Novello unik är att enbart oliverna från skördens första tio dagar används.

-Till årets olja kommer oliverna från södra Siciliens olivlundar och sorterna som används är Cerasuola, Nocellara och Biancolilla. Färgen är brilliant grön, strukturen finstämd och både smak och arom intensivt färsk och gräsig, säger Fernando.

Årets Zeta Novello kännetecknas även av en pepprig eftersmak samt mild beska, ett riktigt kvalitetstecken och en tydlig signal om ett högt näringsinnehåll.

-De första, nästan lite omogna, gröna oliverna innehåller allra mest polyfenoler. Det är naturliga och potenta antioxidanter med multifunktionella effekter. Bland annat skyddar de blodfetterna från oxidativ stress och fungerar som ett slags rostskydd för kroppens celler. Polyfenoler är även naturens mest finurliga konserveringsmedel som skyddar oliven från att skadas av alltför mycket ljus och värme, berättar Fernando.

Utöver att vara ett nyttigt vegetabiliskt fett, är Zeta Novello också en utmärkt krydda som framhäver smaken på andra råvaror.

-För mig är god olivolja lika självklar på bordet som salt och peppar. Jag brukar ringla den över all slags mat, från sallader till nykokt pasta eller risotto, avslutar Fernando.

Zeta Novello tas fram i begränsad upplaga och finns i dagligvaruhandeln från och med mitten av november. Priset kommer att ligga runt 100 kronor för 50 cl.