Ny ekologisk hårdost från Italien

Ny ekologisk hårdost från Italien

Grana Padano är en mycket omtyckt italiensk hårdost som har anor tillbaka till medeltiden. Nu lanserar familjeföretaget Di Luca & Di Luca två ekologiska varianter: Zeta Grana Padano ekologisk i bit samt Zeta Grana Padano ekologisk riven.

-Förutom att de är ekologiska är det en fördel att de inte innehåller ägg. En bra sak för äggallergiker som också vill njuta av klassisk italiensk hårdost, säger Pär Uggla, inköpsansvarig för ost på Di Luca & Di Luca.

Grana Padano är en klassisk, italiensk hårdost som precis som Parmigiano Reggiano är ursprungsskyddad och har olika lagringstider. Då många föredrar ekologisk mat lanserar Zeta en ekologisk Grana Padano som tillverkas av ekologisk, opastöriserad komjölk och lagras i minst 10 månader.

-Smaken är rund och fyllig. Dessutom har den goda smältegenskaper och är därför perfekt att riva över pasta, risotto eller ugnsbakad lax. För den som vill spara tid finns en färskriven variant som heter Zeta Grana Padano ekologisk riven, berättar Pär Uggla.

Zetas ekologiska Grana Padano-produkter utmärker sig då de inte innehåller ägg. Ofta tillsätter ostmästaren konserveringsmedlet Lysozym, ett naturligt enzym från äggvita som hindrar ostar med håligheter från att mögla under lagringen.

Grana Padano och Parmigiano Reggiano är snarlika ostar som båda två tillverkas i Podalen i norra Italien, men det finns skillnader:

1. Parmigiano Reggiano tillverkas söder om floden Po medan Grana Padano kommer från området norr om floden.

2. Korna som ger mjölk till Grana Padano får äta både färskt gräs och ensilage, det vill säga gräs som konserverats genom syrning. Kor som ger mjölk till Parmigiano Reggiano äter bara färskt gräs.

3. I Grana Padana får Lysozym användas, men inte i Parmigiano Reggiano. Lysozymet bidrar till mindre svinn under lagringstiden.

Zeta Grana Padano ekologisk finns att köpa på Coop. Priset för 50 g färskriven ekologisk Grana Padano ligger runt 20 kronor, medan Zeta Grana Padano ekologisk, 150 g kostar cirka 55 kronor.