Zeta italienska oliver med förfinad smak

Zeta italienska oliver med förfinad smak

En oliv är en hel värld av smaker. Italien har den största mångfalden av alla med mer än femhundra olika olivsorter, var och en med sin unika nyans och karaktär. Då oliven ofta tar smak av både växtplats, jordmån och väder och vind blir nyansrikedomen ännu större, särskilt om även olivköttets textur och förhållande mellan kött och kärna vägs in i smakupplevelsen.

Zetas nya, italienska oliver har ett brett spann både vad det gäller smak, textur och färg. En självklarhet, då stor variationsrikedom är den italienska matens främsta krydda.

Cerignola – grön oliv både med och utan kärna

Oliven kallas även ”Bella di Cerignola” och är uppkallad efter en by som ligger i södra Italien. Regionen, som vetter mot adriatiska havet, är sedan länge ett mecka för både oliver och vin. Sorten Cerignola kännetecknas av ett fast fruktkött, fin fruktighet och mild syra med gräsig ton och inslag av gröna ärtor. Med sin rika smak är den god att äta som den är, men den passar också tillsammans med chark och ost.

Leccino –svart oliv utan kärna

Sorten Leccinor har ett brett smakregister och är Italiens näst viktigaste olivsort. Den har en lätt fruktighet samt sötma och kännetecknas av en fin solmogen smak med ton av torkade russin och aprikoser. Även Leccino kommer från regionen Apulien i södra Italien, och med sin milda sälta och fruktiga olivsmak är den en perfekt smakbärare i de flesta varma, italienska rätter.

Castelvetrano – grön oliv med kärna

En oliv med fast fruktkött och intensivt grön färg. Castelvetrano har en fruktig, gräsig och något nötig ton och mild eftersmak av honung. Där finns även en lätt sälta och friskhet som gör den lämplig till mjuka ostar, som taleggio och gorgonzola dolce. Castelvetrano kommer från Sicilien och är egentligen ingen olivsort, utan en metod för att bearbeta oliven.

Zetas italienska oliver finns i Cooop och Icas butiker från och med slutet på mars månad. Burkarna rymmer 290 g och priset ligger runt 35 kronor.