Accademia Di Lucas Måns Falk (kock) och Anna Mellberg (dietist). Fotografi av Emma Olsson.

Accademia Di Luca vinner "Årets matinspiration"

Igår tog Zetas matakademi Accademia Di Luca, hem det prestigefyllda priset ”Årets matinspiration” vid Dagligvarugalan i Stockholms stadshus.

Juryn har tagit fasta på akademiens engagemang för att öka kunskapen kring medelhavsmaten i Sverige och att arbetet sker i flera led, från den egna personalen till butiker, kockar, journalister och dietister.

Juryns motivering:

"Accademia Di Luca arbetar oförtrutet och med ett brinnande engagemang för att öka kunskapen om medelhavsmaten i Sverige. Kunskapsspridningen sker framgångsrikt i alla led, från den egna personalen till butikerna, kockarna, journalisterna och dietisterna. Alltid med det långsiktiga målet att inspirera konsumenterna till att äta och må bättre."

- För oss är det här ett kvitto på att vi gör rätt. Vi tycker som matföretag att det är viktigt att ta ansvar för att sprida kunskap om de produkter vi säljer, inte minst hur man använder dem i köket. Vi utbildar och inspirerar många olika målgrupper, men det långsiktiga målet är att konsumenterna ska äta god, hållbar och hälsosam mat. Att vinna det här fina priset är en bekräftelse på att dagligvarubranschen behöver långsiktigt tänkande kring kunskap och inspiration, säger Måns Falk ansvarig för Accademia Di Luca.

Övriga nominerade till ”Årets matinspiration” var bloggarna och inspiratörerna Green Kitchen Stories samt butiken Ica Kvantum Munkebäck.

Ica Toppen Höllviken vann Fernando Di Lucas Hederspris

På Dagligvarugalan delades även Fernando Di Lucas Hederspris ut för första gången. Priset syftar till att uppmärksamma och premiera butiker som aktivt arbetar för att belysa den italienska medelhavsmatens fördelar ur både matglädje och livsstilsperspektiv.

Ica Toppen Höllviken stod som vinnare av priset under gårdagens gala med juryns motivering:
"Med sin passion och kärlek för det hälsosamma och hållbara, från både handlare och personal, entusiasmerar vinnaren med hjälp av stor kunskap sina kunder att välja den goda medelhavsmaten. I sina butiksunika kampanjerbjudanden, med fina exponeringar på gavlar, torg och i ordinarie hyllor, lyfter de på eget initiativ inspirationen kring medelhavsmaten till nästa nivå – en viktig del i butikens gröna satsning."

Familjeföretaget Di Luca & Di Luca grundades 1971 av Fernando Di Luca – italienaren som tog olivoljan, pastan och kunskapen om medelhavsmaten till Sverige. Di Luca & Di Luca utvecklar och säljer mat från Italien och länderna kring Medelhavet under det egna varumärket Zeta samt ett antal starka agentursvarumärken. Företaget ägs av familjen Di Luca med syskonen Gabriella, Christian och Paola i spetsen och drivs tillsammans med ett fyrtiotal medarbetare på Södermalm i Stockholm.

Di Luca & Di Luca ingår i koncernen Gruppo Di Luca tillsammans med vinimportören Enjoy Wine & Spirits. Mer om Di Luca & Di Luca på www.diluca.se