Burrata – Zeta lanserar krämig delikatessmozzarella från södra Italien

Burrata – Zeta lanserar krämig delikatessmozzarella från södra Italien

Nu lanserar Di Luca & Di Luca Zeta Burrata, en lokal färskost av mozzarellatyp med en gräddig kärna, som gör den extra krämig och fyllig. En burrata klarar sig utmärkt alldeles på egen hand, bara tillsammans med god olivolja.Osten känns igen på att dess krämiga innehåll nästan flyter ut när du skär i den. En burrata ska ätas som i södra Italien, andaktsfullt precis som den är och inte smältas på en pizza eller gratäng.

– Jag är jättestolt att kunna presentera Zeta Burrata, en exklusiv mozzarella från den syditalienska regionen Apulien, berättar Fernando Di Luca, grundare av Di Luca & Di Luca.

Namnet burrata, kommer av italienskans burro smörig. Burrata är en väldigt krämig mozzarella, som är gjord på en blandning av mozzarella och grädde. Det yttersta tunna skiktet på burratan är gjord av pasta filata, det vill säga mozzarellaostmassa och insidan är fylld av en mjuk, krämig blandning av strimlor av mozzarella och grädde.

Intresset för burrata har vuxit under de senaste åren och nu exporteras denna italienska exklusiva mozzarella ut över hela världen. För att få smaka och uppleva en god burrata har svenska konsumenter fram tills nu varit hänvisade till de fina italienska restaurangerna, från och med maj finns Zeta Burrata att köpa i större dagligvarubutiker.

– En Zeta Burrata är en färskvara som ska ätas omedelbart, förklarar Fernando Di Luca, gärna tillsammans med en smakrik extra jungfruolivolja som Zeta Fruttato eller Zeta Regionale som
Val di Mazara D.O.P., Azienda Guerrieri eller Toscano I.G.P.

Zeta Burrata, 100 g, kommer att finnas i välsorterade Ica-butiker från och med mitten av maj, cirkapris i butik 29 kronor.

För mer information kontakta gärna:
Catrine Bjulehag, PR- och informationsansvarig Di Luca & Di Luca, 08-556 942 10, catrine.bjulehag@diluca.se