Mitt medelhavskök - till bords med en italienare och två professorer

Mitt medelhavskök - till bords med en italienare och två professorer

Äntligen får vi chansen att njuta av Fernando Di Lucas egna favoritrecept från sin barndoms Italien! Här bjuder han generöst på njutbar och lättlagad mat, och med vid middagsbordet finns två professorer vid Karolinska Institutet, Mai-Lis Hellénius och Paolo Parini, för att samtala om varför den goda medelhavsmaten är så bra för oss.
I boken pratas det fritt om matminnen, livsnjutning, hälsa, kemi, statistik. Bland annat får vi lära om de hälsobringande så kallade polyfenolerna som enligt ny forskning kan vara den enskilt viktigaste fördelen med att äta på medelhavsvis.

Rundabordssamtalen varvas med Fernandos favoritrecept, såsom grillade grönsaker i vitlöksvinägrett och Spaghetti Puttanesca. Förutom smaken och hälsan finns en annan stor fördel med medelhavsmaten: den är så enkel att laga!

Fernando Di Luca är grundare av familjeföretaget Di Luca & Di Luca.

Mattias Jersild är matlagare och skribent med tjugoårig bakgrund i reklambranschen.

Mai-Lis Hellénius är professor i preventiv kardiologi vid Karolinska Institutet, med fokus på matvanor och fysisk aktivitet, och överläkare vid Livsstilsmottagningen på Hjärtkliniken, Karolinska Universitetssjukhuset.

Paolo Parini är överläkare vid Karolinska Universitetssjukhuset, professor i klinisk kemi och avdelningschef vid Karolinska Institutet.

För mer information och kontakt med författarna, välkommen att kontakta;
Tiina Nevala, Massolit förlag, tiina.nevala@massolit.se, tel: 08-409 307 03
Catrine Bjulehag, PR- och informationsansvarig Di Luca & Di Luca, catrine.bjulehag@diluca.se

Familjeföretaget Di Luca & Di Luca grundades 1971 av Fernando Di Luca – italienaren som tog olivoljan, pastan och kunskapen om medelhavsmaten till Sverige. Di Luca & Di Luca utvecklar och säljer mat från Italien och länderna kring Medelhavet, under de egna varumärkena Zeta och Delizie, samt ett antal starka agentursvarumärken. Accademia Di Luca är företagets mat- och kunskaps-akademi, vars syfte är att förmedla vår samlade kunskap om olivolja och medelhavsköket. Di Luca & Di Luca ägs av familjen Di Luca med syskonen Gabriella, Christian och Paola i spetsen och drivs tillsammans med ett fyrtiotal medarbetare på Södermalm i Stockholm.

Di Luca & Di Luca ingår i koncernen Gruppo Di Luca tillsammans med vinimportören Enjoy Wine & Spirits. Mer om Di Luca & Di Luca på www.diluca.se