Rätt olivolja till rätt sak

Rätt olivolja till rätt sak

Få svenskar förstår hur de ska välja olivolja och varför priset skiftar. Det visar en undersökning som Augur utfört på uppdrag av Zeta.

-För att göra valet enklare utgår vi från smaken och delar in våra olivoljor i tre kategorier. Sen ger färgen på korkarna vägledning om hur de ska användas, berättar Fernando Di Luca, grundare av Di Luca och Di Luca.

Många konsumenter är vilse i olivoljehyllan. Utbudet är omfattande och priset varierar, samtidigt som det är svårt att förstå hur kvalitet och användningsområden skiljer sig åt. Det är några av slutsatserna från Augurs konsumentundersökning av olivolja från sommaren 2015.*

-Det gör att vi nu låter färgen på korkarna visa vägen. Olivolja med silverfärgad kork passar till matlagning, medan olivolja med guldfärgad topp är bra för smaksättning. Vill man ha en absolut toppolja till något alldeles extra är den med svart kork rätt val. På så sätt får alla bästa valuta för pengarna utifrån användning. I samband med den nya designen på flaskorna byggs även många butikshyllor om för att göra det ännu enklare att hitta rätt, berättar Fernando.

Välj utifrån användning

Att priset på olivolja kan variera från en femtiolapp till flera hundra kronor har flera förklaringar. Mest avgörande är vid vilken tidpunkt oliverna plockas och hur. Precis i början av säsongen, i oktober, handplockas alla frukter för att den nästan omogna olivens fräschör och nyansrikedom ska bevaras på bästa sätt. Senare under säsongen mognar oliverna på sin kvist, olivoljan får en mildare karaktär och skörden sker maskinellt. Det sparar sjuttio procent av kostnaden då plockning är tidskrävande och det går åt sex kilo oliver till en liter olivolja.

-Det är två helt olika olivoljor med skilda användningsområden. Många vet inte att det nästan är onödigt att steka i en dyr olivolja, för de mest subtila dofterna och smakerna försvinner vid upphettning över 70 grader. Som smaksättare och krydda är däremot en finstämd olivolja av hög kvalitet helt avgörande för matglädjen, säger Fernando.

Utmärkt att steka i

Resultaten från Augurs undersökning visar att användandet av olivolja ökar i Sverige, och främst används den i dressingar och kall matlagning.

-Det är synd, för den höga halten av enkelomättat fett som finns i olivolja gör den stabil och till en av de mest lämpliga oljorna för varm matlagning, som stekning. Det optimala är att ha två olivoljor hemma, en för matlagning och en som smaksättare och krydda, avslutar Fernando Di Luca.

*Augurs undersökning bestod av en webbenkät med 1000 personer. Utöver det fick 6 fokusgrupper med vardera 7-8 personer svara på ytterligare frågor.

Familjeföretaget Di Luca & Di Luca grundades 1971 av Fernando Di Luca – italienaren som tog olivoljan, pastan och kunskapen om medelhavsmaten till Sverige. Di Luca & Di Luca utvecklar och säljer mat från Italien och länderna kring Medelhavet, under de egna varumärkena Zeta och Delizie, samt ett antal starka agentursvarumärken. Företaget omsatte 2011 cirka 700 miljoner kronor. Di Luca & Di Luca ägs av familjen Di Luca med syskonen Gabriella, Christian och Paola i spetsen och drivs tillsammans med ett fyrtiotal medarbetare på Södermalm i Stockholm.

Di Luca & Di Luca ingår i koncernen Gruppo Di Luca tillsammans med vinimportören Enjoy Wine & Spirits, som tillsammans omsätter ca 1,1 Mdr. Mer om Di Luca & Di Luca på www.diluca.se