Världens viktigaste jobb? Två veckor efter en hjärtinfarkt eller kranskärlsoperation hjälper hjärt- och kärlsjuksköterskorna till med att se över levnadsvanorna.

Samtal kring hjärtat på Zeta

I dagarna fick Di Luca & Di Luca med varumärket Zeta besök av ett nätverk med hjärtsjuksköterskor. Samtliga arbetar på olika kranskärlmottagningar i Stockholm och träffas regelbundet för att stötta varandra i eftervården vid hjärt- och kärlsjukdom. Denna gång samlades nätverket på Di Luca & Di Lucas huvudkontor på Södermalm i Stockholm för att utbyta erfarenheter och diskutera livsstilsfrågor.

Humöret var gott när ett femtontal hjärt- och kärlsjuksköterskor samlades i början av april i Di Lucas lokaler även om ämnet för dagen var allvarligt. Frågorna studsar fram och tillbaka över bordet: hur kan man öka förståelsen för vikten av motion efter hjärtinfarkt eller kranskärlsoperation, hejda röksuget eller bäst hjälpa patienten att gilla grönsaker i stället för pommes frites? För det är tydligt att även om viljan många gånger är stor när hjärtat väl börjat strejka, krävs fortfarande stora utbildningsinsatser. Många skrattar till exempel gott men hjärtligt åt en patients kommentar: ”Jag äter aldrig rött kött, för jag steker alltid medium”.

Flytande fett bättre än fast

Som regel rekommenderar hjärt- och kärlsjuksköterskorna sina patienter att leva efter Livsmedelsverkets kostråd. Där är en viktig del att försöka att byta ut en del av det mättade fettet mot omättat. Mättat fett, som det finns mycket av i kött, mejeriprodukter, kokos samt hårda fetter som smör och margarin, är nämligen inte lika bra för kroppens blodfetter som fleromättade och enkelomättade, vegetabiliska fetter. Det gjorde Accademia Di Lucas ”Olivoljeskola” inklusive provning, till ett välkommet inslag på agendan.

-Olivolja är ett fett som till största delen innehåller omättat fett. Det är också rikt på polyfenoler som är ämnen vilka kan ha en skyddande effekt på våra blodfetter*. När man smakar på en olivolja är det polyfenolerna som kan svida till i halsen efter en liten stund. Det är alltså ett kvalitetstecken, berättar Anna Mellberg, dietist på Accademia Di Luca.

Inom kort dyker även en annan omdiskuterad fråga upp: kan man verkligen steka i olivolja?

-Alla fetter förändras vid upphettning. Olivoljan har dock en fördel och det är återigen polyfenolerna. De har en skyddande effekt på oljan och råvarorna i stekpannan, precis på samma sätt som de skyddar olivfrukterna från alltför stark hetta och sol när de växer, berättar Anna Mellberg vidare.

Bra mat kan förebygga ohälsa

Dagen fortsätter därefter i hälsans tecken med de senaste forskningsrönen kring mat. Många studier bekräftar att hjärt- och kärlsjukdomar kan förebyggas med bra mat. Även cirka trettio procent av alla cancerfall beräknas kunna förebyggas med fysisk aktivitet, bra mat samt normal vikt. Sen är det där med saltet och modeflugor inom matvärlden.

-Vi svenskar äter generellt sett alldeles för mycket salt, ungefär dubbelt så mycket som vi bör äta. Problemet är för mycket salt kan höja blodtrycket och det ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, säger Anna och får medhåll runt bordet.

-Och kokosfett som är så i ropet är en källa till mättat fett som kan påverka våra blodfetter negativt. De människor som har mest hjärt- och kärlsjukdomar i hela världen är de som bor på öar i Oceanien samt Cook öarna, och där dominerar cocosfettet, berättar Matthias Lidin, universitetssjuksköterska på tema hjärta kärl på Karolinska sjukhuset aningen frustrerat.

-Alla dieter, trender och det faktum att vem som helst kan uttala sig vitt och brett om vad som är nyttigt, ställer många gånger till med problem för oss som arbetar inom vården. Inom Stockholms Landsting arbetar vi enbart med evidensbaserade råd kring mat. De rekommendationer vi ger ska vara väl prövade under lång tid så att det inte finns några frågetecken kring om de är riktiga eller inte. Det är svårt nog att ändra mat- och levnadsvanor ändå, avslutar han.

*Olivoljans polyfenoler bidrar till att skydda blodfetter mot oxidativ stress, vid ett dagligt intag av 5 mg polyfenoler.

Familjeföretaget Di Luca & Di Luca grundades 1971 av Fernando Di Luca – italienaren som tog olivoljan, pastan och kunskapen om medelhavsmaten till Sverige. Di Luca & Di Luca utvecklar och säljer mat från Italien och länderna kring Medelhavet under det egna varumärket Zeta samt ett antal starka agentursvarumärken. Företaget ägs av familjen Di Luca med syskonen Gabriella, Christian och Paola i spetsen och drivs tillsammans med ett fyrtiotal medarbetare på Södermalm i Stockholm.

Di Luca & Di Luca ingår i koncernen Gruppo Di Luca tillsammans med vinimportören Enjoy Wine & Spirits. Mer om Di Luca & Di Luca på www.diluca.se