Zeta lanserar fyra olika kalamataoliver

Zeta lanserar fyra olika kalamataoliver

Under varumärket Zeta presenterar Fernando Di Luca stolt en ny serie premiumoliver från Grekland. Oliverna finns i fyra varianter:

- Extra stora Zeta Kalamata
- Zeta Babykalamata, små oliver
- Zeta Olivmix, mellanstora Kalamata och gröna oliver
- Zeta Kalamata, urkärnade oliver

För två år sedan reste Fernando Di Luca, grundare av Di Luca & Di Luca, tillsammans med sonen Christian runt i Grekland och till Cypern i jakten på fetaost och halloumi av godaste sort. På en genuin taverna i Thessaloniki blev Fernando serverad kalamataoliver som smakade gudomligt. Smakminnet etsade sig fast och i somras återvände Fernando till Medelhavet och Grekland för att just finna en kalamataoliv av yppersta kvalitet. Ett nytt besök på tavernan i Thessaloniki ledde honom på rätt väg i sitt sökande och mitt i Kalamatadistriktet i sydvästra Grekland fann han vad han sökte - oliver med underbart rik smak och perfekt konsistens. Precis som Fernando mindes dem.

- Jag känner igen en riktigt bra kalamataoliv den skall ha fast konsistens, fyllig smak med låg syra och sälta och dessutom en vacker, naturlig mörkviolett färg, berättar Fernando Di Luca, som provat sig igenom mängder av kalamataoliver i sitt sökande.

Det noggranna sökandet resulterade i att Fernando kom hem med hela fyra olika typer av kalamataoliver. Fernando uppskattade särskilt det grekiska sättet att servera en vacker blandning av svarta kalamata och gröna chalkidikioliver, vilket resulterade i produkten Zeta Olivmix. Den klassiska extra stora kalamataoliven och den mindre bekanta babykalamata var självklara val i produktserien och den urkärnade kalamataoliven ett perfekt och lätthanterligt komplement för den som föredrar oliver utan kärnor.

- Jag tror att de flesta konsumenter kommer att ha samma uppfattning som jag om dessa fantastiska oliver, säger Fernando.

Zetas Kalamataoliver är förpackade i plåtburkar med uppgift om ungefärligt antal oliver, för att den som vill enkelt skall kunna beräkna mängden oliver till en buffé eller dylikt. Fernando har med hjälp av Markus Aujalay, Årets Kock 2004, tagit fram en mängd recept och tips för att väcka konsumentens nyfikenhet och inspirera till att använda oliver på ett varierat sätt.

Oliverna börjar säljas i butik från mitten av februari och finns bland annat hos ICA, Willys, Vi-butikerna och Citygross.

Cirkapris i butik:
Kalamata 480 g, Extra Large cirka 35 kronor