Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • Studie visar hur fostermiljön kan minska risken för typ 1-diabetes

    Forskare vid Umeå universitet visar i en ny studie att miljön i livmodern kan lämna bestående avtryck i immunsystemet och påverka risken att utveckla typ 1-diabetes, även när arvet är detsamma. Resultaten nyanserar bilden av hur genetiska och tidiga miljöfaktorer samverkar vid autoimmuna sjukdomar.

  • Marathongruppen arrangerar 38 lopp i år

    Den 4 augusti 1979 gick det första Stockholm Marathon i Stockholm och på lördag den 30 maj är det dags igen för Stockholm Marathon med 25 000 deltagare. - Vi har ett tak på 25 000, där platserna var fullbokade redan den 4 november 2025. Jag skulle gissa att någonstans mellan hundratio och hundratjugo länder kommer att representera maran i år, säger Mats, vd och verksamhetschef på Marathongruppen.

  • Omega-3-tillskott och blodsocker: Vad säger forskningen?

    Forskning kring omega-3-tillskott har länge varit ett ämne för diskussion, särskilt när det kommer till deras potentiella inverkan på blodsockernivåer. Enligt de senaste studierna finns det inte tillräckliga vetenskapliga bevis för att dagligt intag av omega-3-tillskott sänker blodsockernivåerna, vilket är avgörande för personer som lever med diabetes eller riskerar att utveckla sjukdomen.

  • Att hantera typ 2-diabetes: En väg till bättre psykisk hälsa

    Att leva med typ 2-diabetes kan ibland kännas som en oändlig kamp, där man gör allt rätt men ändå inte ser några framsteg. Denna frustration kan påverka den psykiska hälsan negativt och skapa en ond cirkel av stress som i sin tur kan höja blodsockernivåerna. För att bryta denna cykel är det viktigt att förstå sambandet mellan kropp och själ.

  • D-vitamin kan förebygga typ 2-diabetes hos personer med vissa gener

    Mer än två av fem vuxna i USA har prediabetes, ett tillstånd som kännetecknas av högre blodsockernivåer än normalt som ofta leder till typ 2-diabetes. En ny studie visar att D-vitamin kan bidra till att fördröja eller förhindra denna progression, men endast hos personer med vissa genetiska variationer.

Visa mer