Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • Banbrytande ö-cellsbehandling kan innebära paradigmskifte för patienter med typ 1-diabetes

    Akademiska sjukhuset är först i världen med erbjuda patienter med typ 1-diabetes transplantation med genmodifierade, hypoimmuna insulinproducerande celler från Langerhanska öar utan användning av immundämpande läkemedel. Detta inom ramen för en klinisk studie. Nu visar en 14-månadersuppföljning att cellerna är säkra samt fortsätter att överleva och fungera hos en patient.

  • Manlig infertilitet: En viktig indikator för hälsa och framtid

    I takt med att fler män söker hjälp för fertilitetsproblem, blir det allt tydligare att manlig infertilitet handlar om mer än bara svårigheter att få barn. Nedsatt spermakvalitet kan vara en tidig varningssignal för allvarliga sjukdomar som diabetes och hjärt-kärlsjukdom. Dessutom kan dessa problem påverka den kvinnliga partnerns graviditet och barnets hälsa.

  • Diabetesläkemedel hjälper inte alla

    Typ 2-diabetes drabbar miljontals människor över hela världen och har nu en ny internationell studie, gemensamt ledd av Adelaide University, University of Oxford, ETH Zürich och Stanford University, vilken visar att var tionde person kanske inte får någon nytta av de vanliga läkemedel som används för att behandla sjukdomen.

  • Varför kan diabetes öka risken för stroke?

    Diabetes ökar risken för stroke och är även kopplad till problem med minne, koncentration och tänkande. Det är värt att notera att denna process ofta sker tyst. Långvarigt högt blodsocker skadar endotelet i blodkärlen, vilket gör dem mer benägna att förträngas och hårdna, vilket leder till bildandet av blodproppar.

  • Aubergine hjälper till att kontrollera blodsockret

    Aubergine är inte bara en välbekant och populär grönsak, utan den visar sig ha betydande hälsofördelar samt hjälper också till att kontrollera blodsockret och andra ämnesomsättningsstörningar.

  • Efter transplantationen blev Micael fri från sin typ 1-diabetes

    När proffstränaren och kusken Micael Melander skulle fylla 15 år fick han diagnosen typ 1-diabetes, en händelse som skulle komma att definiera mycket av hans liv – till transplantationen i mars 2026 som förändrade allt. Efter fyra decennier är han nu fri från sin diabetes. - Det är underbart. Man törs nästan inte tala om det för en diabetiker att jag har blivit fri från min diabetes, säger Micael.

  • Hälsosam kost kopplas till lägre demensrisk och kan även påverka blodsockret

    En hälsosam kost kopplas till lägre risk för demens, även hos äldre vars blodprover tyder på en ökad risk för tillståndet. Det visar en ny svensk studie. Mest konsekventa var sambanden för ett kostmönster med lägre inflammatorisk potential. Matvanorna kan också påverka blodtryck, blodsocker, blodfetter och risken för hjärt-kärlsjukdom.

  • Så kan du minska risken att få typ 2-diabetes

    Det innebär stora hälsorisker att få diabetes. Personer med typ 2-diabetes har upp till 8 gånger ökad risk för hjärt/ kärlsjukdom och även att avlida, jämfört med personer utan sjukdomen. Hur ska man då leva för att undvika att få typ 2-diabetes? Vad kan man göra för att minska riskerna med sjukdomen om man redan fått diagnosen? Läs mer i ”Så kan du minska risken att få typ 2-diabetes”.

  • Livsmedelsgrupper som personer över 50 bör begränsa

    När vi åldras blir våra kroppar mer känsliga för vad vi äter varje dag. Efter 50 års ålder börjar ämnesomsättningen sakta ner, immunförsvaret försvagas och risken för hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, högt blodtryck och benskörhet ökar. Att justera vår kost hjälper därför inte bara till att upprätthålla hälsan utan bidrar också till ett längre liv.

  • Kaffe kan ge oväntade hälsofördelar

    Kaffe är en av världens mest undersökta drycker, och forskningen ger en allt tydligare bild av att måttlig kaffekonsumtion kan ha flera positiva hälsoeffekter. Tusentals vetenskapliga studier har granskat sambandet mellan kaffe och bland annat hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, cancer och livslängd.

  • Metaboliskt syndrom kopplat till snabbare åldrande av hjärnan

    Personer med metaboliskt syndrom tenderar att ha hjärnor som verkar äldre än deras faktiska ålder, enligt en ny studie publicerad i tidskriften Alzheimer's & Dementia: The Journal of the Alzheimer's Association. De nya fynden ger nya ledtrådar om biologiska processer som kan koppla metabolisk hälsa till hjärnan.

Visa mer