Nedgångssäkra din karriär - viktigare än någonsin.

Häromdagen satt vi och pratade med en av Sveriges ledande managementkonsulter om hans känsla inför det som är så påtagligt idag. Alla märker den tveksamhet som företag känner idag och där många också börjat att planera för ett värstascenario.

Vi ser alla hur den ekonomiska oron sprider sig över Europa och hur företag blir allt mer återhållsamma när det gäller investeringar, uppsägningarna ökar i rask takt och konsulter är ofta de som drabbas först. Nu mer än någonsin gäller det att agera - innan det behövs.

Och egentligen så kanske det inte är så svårt - det handlar om att inse vilka nyckelfaktorer det är som avgör att du blir vald för ett intressant uppdrag eller ett jobb.

Det första är naturligtvis ditt professionella rykte. Detta är din i särklass viktigaste tillgång och hanterar dina reella styrkor och unika kvaliteter, det vi paradoxalt nog är absolut sämst på att beskriva. 90 % av besluten om dig fattas när du inte är närvarande - det enda som är närvarande är ditt professionella rykte. Här kan du som många gör chansa, eller så tar du kontroll.

Men erfarenhet då?  Självklart måste du vara riktigt bra på något. Men egentligen så handlar det inte bara om vad du säger om dig själv utan om din upplevda expertis, erfarenhet och dina talanger, vilket kan vara något helt annat. Då får det riktig tyngd och är en viktig del av ditt professionella rykte.

Det som också är spännande och nytt idag är något jag beskrivit i tidigare blogginlägg. Forskning från Stanford University och Harvard Business School visar att potential överträffar erfarenhet när man väljer någon för ett uppdrag. Din Next Big Thing - det du vill åstadkomma kommande år överträffar det du åstadkommit tidigare.

Insikten om den oslagbara kombinationen mellan ditt professionella rykte och The next big thing ser jag är något som skapar väldigt stora möjligheter. Men egentligen så är det ju inget nytt, det är enkelt och naturligt - det är bara att vi på något sätt missat den vägen.

• personliga varumärken

Läs mer om dett spännande ämne på http://www.dittprofessionellarykte.com