Tidningen Hälsa presenterar Lycq

I tidningen Hälsa, nr 4/2011, presenteras den naturliga kolesterolsänkaren Lycq under vinjetten "Nytt på hyllan". I notisen skriver man bland annat:

"- Varannan svensk har ett förhöjd kolesterolvärde. Det finns flera ämnen i maten som kan bidra till att sänka det, bland annat växtsteroler som finns i mat från växtriket och även i berikade produkter som vissa margariner. Nu finns det även en kolesterolsänkande tablett med växtsteroler från tall, Lycq. Ett regelbundet intag uppges kunna sänka kolesterolet med ungefär 10 procent."

Om Lycq
Lycq är en svensk innovation, baserad på internationell forskning, som innehåller växtsteroler från tall. Den patenterade processen gör det möjligt att framställa naturliga kolesterolsänkande tabletter. Med Lycq finns nu för första gången växtsterolerna tillgängliga i tablettform- utan kemisk modifikation och utan tillsatt fett.

Ca 50% av Sveriges befolkning har ett för högt kolesterolvärde utan att veta om det. Ett för högt kolesterolvärde är tillsammans med rökning och högt blodtryck de tre främsta riskfaktorerna för att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar.

Om växtsteroler
Växtsteroler har sedan 1950-talet en väl dokumenterad klinisk effekt på kolesterolhalten i blodet. Växtsteroler är svåra att lösa i både vatten och fett och det har därmed varit svårt att göra dem tillgängliga för konsumtion. På 90-talet började man istället modifiera växtsterolerna kemiskt och använda som tillsats i vissa feta livsmedel, exempelvis bordsmargarin.

Växtsteroler är till sin uppbyggnad nära besläktade med kolesterol och denna likhet gör att växtsteroler tas upp via mag/tarmkanalen hos människan. Detta blockerar delvis upptaget av kolesterol och halten av både LDL- och totalkolesterol i blodet sjunker. Därmed minskas risken för plackbildning i kärlen som i sin tur kan leda till hjärt-kärlsjukdom. Läs mer om forskningen kring växtsteroler på www.lycq.se

Ett regelbundet intag av växtsteroler sänker kolesterolhalten i blodet med runt 10%. Nya studier visar att ett så lågt kolesterolvärde som möjligt är önskvärt (se exvis artikel i Dagens Medicin: http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/11/09/lagre-kolesterol-raddade-l/index.xml )
varför växtsteroler med fördel även kan intas i förebyggande syfte. Lycq finns att köpa på Apotek och i hälsokostkedjan Lifes butiker.

Edio HealthCare bildades 2008 och har som bärande ide att utveckla naturliga produkter för en bättre hjärt-kärlhälsa: www.ediohealthcare.com

För ytterligare information, bilder och produktprover kontakta
:
Jens Mogensen, VD Edio HealthCare, jens.mogensen@ediohealthcare.se, mob: 0703 002 002, alt Sofia Heurlin, informationsansvarig, sofia.heurlin@gmail.com, mob: 0707263301.  Välkommen till Lycq på facebook

• högt kolesterol
  • lycq