Jill gillar praktik som leder till jobb

Jill Scharin är 19 år och tog studenten i somras. Efter några månader med lite strötimmar på ett café så fick hon hjälp av sin jobbcoach att ordna praktik i en hälsokostbutik, som ska leda till fast jobb.

Jill läste handelsprogrammet på gymnasiet och ville börja jobba direkt. När hon insåg att strötimmarna på caféet blev färre och färre gick hon tillbaka till arbetsförmedlingen, och bad att få en jobbcoach. Ett par kompisar hade gått hos Eductus och var nöjda, så Jill valde samma företag. Hon bokade och hade ett möte med sin coach, Carolin. Efter någon vecka var Jill med på en workshop där hon lärde sig skriva cv och personligt brev.

– Det var jättebra, väldigt intressant, jag lärde mig mycket och det gav verkligen nåt, säger Jill. Och efter bara någon vecka ringde Carolin och sa att hon hade hittat en hälsokostbutik som ville ta emot en praktikant. Jag fick komma på intervju och sedan fick jag platsen!

Praktik bra prövotid

Hon började i november och när vi pratar med Jill har hon precis gjort ett juluppehåll, och ska fortsätta efter jul. Praktiken håller på max tre månader. Efter det bestämmer arbetsgivaren om Jill blir anställd.

– Min chef är positiv och det är jag med. Jag tycker det är superbra med praktik som prövotid innan man blir anställd. Då får jag får en chans att kolla om det här är något jag vill jobba med. Dessutom får både jag och arbetsgivaren testa och se om vi trivs med varandra. Vi är båda väldigt positiva så här långt, så det känns som det kan bli ett riktigt bra jobb.

Intresserad av hälsa och kost

– Det var en stor omställning att börja jobba heltid, efter att bara ha haft strötimmar, men det känns skönt att ha ett jobb. Det är otroligt lärorikt att jobba här. Det passar mig för jag är intresserad av hälsa och människor, och att jobba i butik passar mig. Efter jul ska jag lära mig allt mycket grundligare, säger Jill och tillägger att det var kanonbra att det gick så fort att få praktikplats.

• arbetsmarknadsfrågor
  • praktik
  • ungdomsarbetslöshet

Eductus hjälper privatpersoner, företag och organisationer och är experter på matchning, rekrytering, integration, omställning, arbetslivsinriktad rehabilitering och vuxenutbildning. Vi finns på 43 orter i Sverige. Vi är en del av AcadeMedia, Sveriges största utbildningsföretag. Se www.academedia.se