Eskilstuna en föregångare som energieffektiv stad!

Idag måndag gästas Eskilstuna av representanter för 17 olika städer och organisationer från hela EU för att påbörja ett projekt som ska leda till en minskad energianvändning i Europa. Eskilstunas framgångsrika och konkreta arbete med energibesparing och energisystemfrågor gör staden till en förebild för andra städer.

Eskilstuna Energi och Miljö har i hård konkurrens av andra organisationer inom EU utsetts att leda ett brett projekt med det övergripande syftet att utveckla ett kraftfullt verktyg för europeiska städer i deras utveckling mot ett mer energieffektivt samhälle. Projektet förväntas att bidra till EU:s och Sveriges mål att minska energianvändningen i europeiska städer med 20 % fram till år 2020. I projektet medverkar även Eskilstuna Kommun och Mälardalens Högskola tillsammans med 15 andra städer och organisationer i Europa.

Projektet, som kommer att pågå under 3 år och har en budget på cirka 4 miljoner euro, inleds idag den 20 maj, med ett uppstartsmöte i Stadshuset. I tre dagar kommer projektet att diskuteras och planeras i detalj bland annat på plats hos Eskilstuna Energi och Miljö.

-  Ett starkt skäl till att Eskilstuna har fått möjligheten att medverka och leda detta projekt är stadens framgångsrika och konkreta arbete med energibesparing och energisystemfrågor. Eskilstuna ses därmed som en förebild för andra städer i Europa. På samma gång kommer projektet att bidra med nya kunskaper och erfarenheter i Eskilstunas fortsatta ambitiösa och framgångsrika arbete med att effektivisera energianvändningen. Detta kommer att vara direkt till nytta för Eskilstuna Energi och Miljös kunder, säger Adam Brännström, vd på Eskilstuna Energi och Miljö.

Projektet har två unika element;

1)  samverkan mellan universitet, privata innovativa företag och städer som alla har ambitiösa och framgångsrika erfarenheter av energieffektivisering.

2)  projektet arbetar utifrån tre olika infallsvinklar som påverkar energieffektiviseringsarbetet – tillgänglig teknik, invånarnas beteendemönster samt städers beslutsstrukturer.

I projektet kommer erfarenheter från de medverkande städerna tillsammans med framgångsrik forskning och bästa tillgängliga metoder och tekniker att analyseras. Målet är att ta fram en erfarenhetsbaserad modell för utveckling och implementering av en stads arbete och planering för energieffektivisering och energibesparing. I projektet ingår också att sprida de nyvunna kunskaperna genom en väl genomarbetad kommunikationsplan.

Deltagande organisationer i projektet:

Eskilstuna Kommun

Mälardalens Högskola

Vienna University of Technology

Stoke-on-Trent municipality

Delft University of Technology

Turku city

Turku university of applied sciences

Tartu city

Hamburg University of Applied Sciences

University of Copenhagen

University of Ruse