Eskilstuna kan bli årets återvinningskommun i Sverige!

Eskilstuna kan bli årets återvinningskommun i Sverige!

Eskilstuna har nominerats till utmärkelsen Årets Återvinningskommun. Som första återvinningsbolag i hela EU har Eskilstuna Energi och Miljö AB infört optisk färgsortering av sex fraktioner - en unik och innovativ återvinningsmodell för hushållsavfall. Eskilstuna är en av tre nominerade kommuner till årets återvinningskommun i Sverige.

Återvinningsgalan, som startade 2009, är sprungen ur Sveriges tyngsta miljöpris Swedish Recycling Award. I år är det tredje gången som galan arrangeras av Recycling & Miljöteknik, och Eskilstuna är nu nominerad till årets återvinningskommun i en av åtta olika kategorier. Priset delas ut under galan den 1 december på Nalen i Stockholm.

- Jag tycker att det är fantastiskt kul och det känns väldigt bra att Eskilstuna är nominerade till årets återvinningskommun. Jag tänker på våra modiga politiker som vågar se till helheten och som vågade satsa på projektet med färgsortering. Jag tänker på invånarna i Eskilstuna som på otroligt kort tid har ändrat sitt beteende och som nu på ett föredömligt sätt källsorterar sitt hushållsavfall nästintill perfekt. Jag tänker även på alla medarbetare som helhjärtat gör sitt bästa för att få allt att fungera. Eskilstuna har en unik återvinningsanläggning I världsklass och i mina ögon världens bästa medarbetare. Jag känner mig stolt, säger Jörgen Björnfot, Affärsområdeschef för Återvinning på Eskilstuna Energi och Miljö AB.

Enligt Återvinningsgalans hemsida ska priset gå till ”den kommun som under året effektiviserat förutsättningarna för att återvinna avfall i allmänhet och producentansvarsmaterial i synnerhet. I årets återvinningskommun står miljönyttan i fokus, varför det är extra viktigt att verka för ett gott samarbetsklimat med samtliga berörda parter. Årets återvinningskommun inser att information är nyckeln till att öka kommuninvånarnas engagemang för ökad källsortering. Årets Återvinningskommun utgår från ett helhetsperspektiv och tar hänsyn till världen utanför den egna kommunen. De vill därigenom skapa framtidens bästa kretsloppssamhälle.”

För mer information kontakta gärna:

Jörgen Björnfot Affärsområdeschef Återvinning, Eskilstuna Energi och Miljö AB