Inbjudan till invigning av ReTuna Återbruksgalleria.

Inbjudan till invigning av ReTuna Återbruksgalleria.

Fredagen den 28 augusti invigs Sveriges - och kanske världens - första återbruksgalleria i Eskilstuna.

Eskilstuna ligger redan långt fram när det gäller stadens miljöarbete (vi blev exempelvis Sveriges återvinningskommun 2011). Nu tar Eskilstuna Energi och Miljö ännu ett steg mot den nya cirkulära ekonomin och inviger Sveriges och kanske världens första återbruksgalleria, ReTuna Återbruksgalleria, den 28 augusti på Folkestaleden 5.

Officiell bandklippning och invigningsfest

Fredagen den 28 augusti invigs ReTuna Återbruksgalleria officiellt av Ann-Sofie Wågström, styrelseordförande Eskilstuna Energi och Miljö samt Jimmy Jansson, kommunstyrelsens ordförande. Invigningstal och bandklippning sker klockan 11.00 vid entrén. Under hela dagen bjuds sedan kunder och besökare på ett festligt invigningsprogram. Bland annat stylar Peter Siepen spelare från Eskilstuna United med hjälp av kläder från gallerian, och därefter går spelarna en modevisning under vilken besökarna via en välgörenhetsauktion får bjuda på de olika kreationerna.

Ett utökat kretslopp

ReTuna Återbruksgalleria blir en förlängning av och ett komplement till nya ReTuna Återvinningscentral som öppnar på samma område. Med ReTuna Återbruksgalleria erbjuds Eskilstunaborna ett unikt köpcentrumkoncept via butiker som har återbruk (upcycling) som affärsidé och där alla verksamheter kommer att bedrivas på ett klimatsmart och miljömedvetet sätt.

Depå för inlämning av förbrukade saker

Många av oss har ju möbler, prylar, kläder och annat hemma som vi inte använder. Saker som kanske bara är lite trasiga eller som fortfarande är hela och fungerande. Och istället för att de ligger hemma och tar upp plats kan man lämna in dem för återbruk (upcycling) i ReTuna Återbruksgallerias inlämningsdepå - ReTuren.

I ReTuren tas de förbrukade sakerna emot av personal från Eskilstuna Energi och Miljö, som gör en första gallring. Därefter fördelas sakerna ut till de återbrukande butikerna i gallerian, där de repareras, fixas till, omvandlas och förädlas och får fortsatt liv genom att de säljs vidare.

De saker som eventuellt inte kan tas emot i ReTuren kan istället lämnas på ReTuna Återvinningscentral, alldeles intill ReTuna Återbruksgalleria.

Klimatsmart shopping i sju återbrukande butiker

I ReTuna Återbruksgalleria ryms sju butiker samt café/restaurang. Här finns en möbelbutik, en dator- och elektronikbutik, Stockholms Stadsmission har en second handbutik för möbler, kläder och prylar, här finns en barnbutik med ekologiska och giftfria produkter, en butik som erbjuder återbrukade prylar för cykling, fritid och trädgård, en klädbutik med second hand-kläder samt en byggmaterialsbutik där man kan köpa återbrukat byggmaterial, som gamla dörrar, fönster, wc-porslin, bräder, skruv, spik mm.

Ett lokalt och regionalt centrum för inspiration, kunskap och shopping

Förutom att erbjuda attraktiv shopping av återbrukade produkter ska ReTuna Återbruksgalleria vara en plats dit människor från närområdet och hela regionen kan komma och lära sig om återvinning, återbruk, kretsloppstänkande och hållbarhet. I samma hus har Eskilstuna Folkhögskola öppnat sin utbildning Recycle Design – Återbruk. Och i samarbete med dem och andra externa aktörer kommer kunder och besökare bjudas in till föreläsningar, workshops och event.

För mer information om invigningen den 28 augusti och om ReTuna Återbruksgalleria, kontakta:

centrumledare Anna Bergström, 070-089 38 93, anna.bergstrom@eem.se