Kokningsrekommendationen tas bort i Skiftinge, Röksta, Årby och delar av Sundbyholm

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2011 12:57 CET

Vi har nu följt upp vattenprovtagningarna från i tisdags och de positiva resultaten från dessa gör att vi nu tar bort kokningsrekommendationen i Skiftinge, Röksta och Årby. I dessa områden har vi nu normal vattenkvalitet, det vill säga att antalet koliforma bakterierna nu är nere på noll.

Vi kan även släppa kokningsrekommendationen i Sundbyholm och för anslutna längs ledningen ner mot Sundbyholm. Slottet är dock undantaget, där är vattnet fortsatt tjänligt med anmärkning. Detta undantag gäller även de hushåll som är sammankopplade på slottets ledning.

Idag torsdag startar vi med klorering på två ytterligare ställen på ledningsnätet för att komma tillrätta med de ledningssträckor där bakterier fortfarande finns kvar. Kokningsrekommendationen ligger därför kvar i Torshälla, Helgestahill, Mälarstranden, Tumbo och Eskilstunasidan av Kvicksund. Vi vill återigen betona att det nu inte är någonstans i ledningsnätet där antalet bakterier är så högt att vattnet betraktas som otjänligt, det vill säga fler än 10 bakterier/100ml.

För mer information kontakta gärna idag efter klockan 16:

Carina Färm, Affärsområdeschef VA, Eskilstuna Energi och Miljö AB
Tel: 070-258 79 98