Elgiganten satsar i Landskrona

Elgiganten fortsätter att etablera nya varuhus. Idag, tisdag den 12 september, är det dags för det nya varuhuset i Landskrona att öppna. – Lättillgängligheten för kunderna är oerhört viktig. Landskrona är en stad med framtiden för sig och med det nya handelsområdet hittade vi också det perfekta läget, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Elgiganten har sedan tidigare varuhus i Löddeköpinge och Helsingborg. Landskrona har däremot varit en vit fläck på kartan. Det nya varuhuset förväntas vara ett starkt tillskott till den lokala handeln då Landskronaborna slipper åka utanför kommunens gränser för att handla hemelektronik.

– Vi ser ett mycket tydligt samspel mellan e-handeln och försäljningen ute i varuhusen. Allt fler gör research på nätet inför köp och beställer sin nya produkt via nätet för att sedan hämta upp den i närmaste varuhus och då är det viktigt att vara lättillgänglig för kunderna. De produkter och lösningar vi erbjuder blir dessutom allt mer avancerade, vilket gör att många kunder vill prata med en säljare innan köp. Det gör att de fysiska varuhusen fortsatt fyller en väldigt viktig funktion, säger Niclas Eriksson.

Varuhuset i Landskrona kommer att erbjuda ett brett utbud av hemelektronik, vitvaror, kök och tjänster. Kunderna kan också få hjälp med hemleveranser, förinstallation av nya produkter, reparationer, support och mycket annat.

Elgigantens etablering har lett till femton nya arbetstillfällen i Landskrona. ­

• landskrona
  • niclas eriksson
  • varuhus
  • invigning

• Skåne

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 159 butiker och varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detalhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island och på Färöarna. Räkenskapsåret 2015/2016 uppgick koncernens omsättning till 33,1 miljarder NOK. I Norden finns totalt 425 varuhus och ca 10.000 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 100.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.