Pressmeddelande -

Episcope ökar sågverkens effektivitet med ökat personalengagemang genom bonussystem

Episcopes system ger helt nya möjligheter att engagera medarbetarna och därmed öka effektiviteten. Episcope tar fram produktionskostnaden för varje stockdiameter eller post, utifrån dessa kan man skapa klara målnivåer som alla i produktionen kan jobba mot. Målnivåerna visas tydligt för operatörerna och de ser hela tiden i realtid hur de ligger till. Detta ger en unik möjlighet att påverka situationen här och nu. Man kan även göra valet att låta personalen ta del av den besparing man gör. Resultatet blir ett ökat engagemang från alla. Har man nått dit är mycket redan vunnet.

Besparningar som alla tjänar på

Grundtanken med systemet är att man för varje postning tar fram målnivåer för banhastighet, stockluckor och tillgänglighet, vilket tillsammans ger en specifik kostnad per kubikmeter sågat virke. Om arbetarna kan hjälpa till att sänka denna kostnad kan företaget dela med sig av den besparing man åstadkommer gentemot målen. Bonusnivåerna som ska gälla tas fram av produktionsledningen med hjälp av uppmätta historiska värden. Genom mätningar i produktionen fås information om banhastighet, stocklucka och tillgängligheten i realtid för omräkning till en kubikmeterkostnad.

Bildförklaring

Bilden ovan visar ett exempel på hur kubikmeterkostnaden varierar med stockdiametern. De gula staplarna motsvarar målnivåerna och de gröna den faktiskt uppnådda nivån.

Tydlig översikt

All information samlas centralt på en server och visas i tydliga siffror och grafer ute i produktionen eller på kontoret för produktionsledningen. En särskild vy har tagits fram där operatören hela tiden kan se vilka målvärden som gäller för nuvarande order. Operatören kan även se den aktuella statusen samt göra en enkel simulering av hur det skulle förändras om man ändrar vissa parametrar. Allt detta är hela tiden knutet till produktionskostnader som vid en förbättring även direkt översätts i antal kronor som medarbetarna tjänar extra per timme vid nuvarande produktionstakt.

En översikt över månadens alla ordrar och dess bonus visas också. Vid slutet av månaden görs en avräkning och eventuellt överskott fördelas bland medarbetarna.

Ökat engagemang

Bonussystemet har tagit medarbetarnas engagemang till ytterligare en nivå. Man kan direkt se vad en förändring i exempelvis banhastighet ger för effekt och hur mycket ett stopp kostar i försämrad utnyttjandegrad.

Påverka produktionen här och nu

Systemet ger en oöverträffad möjlighet att påverka sin situation. Tidigare kanske man gjorde analyser månadsvis eller kvartalsvis. Om det då framkom att en månad var bra eller dålig så var det svårt att relatera till vad man hade gjort för bra eller dåligt just då. Och att påverka utfallet var förstås inte möjligt. Med en realtidsuppföljning har man däremot möjligheten att påverka det som händer just nu. Man har bara en chans att ändra på det som sker, och det är nu.

Systemet ger även produktionsledningen en utökad möjlighet att få kontroll på produktionsprocessen genom att kunna följa kostnaderna i realtid samt att kunna göra uppföljningar hur man presterat historiskt.

Systemet är en vidareutveckling av Episcopes stopptidsuppföljning som registrerar flödet genom en process och loggar stopporsaker mot aktuell artikel.