Episerver Commerce bildar par i molnet med Microsoft Dynamics 365

Episerver utökar möjligheterna för företag att driva digital transformation med ny molnlösning som lanseras i samarbete med Microsoft.

Vid Microsofts partnerkonferens Inspire som genomfördes i Washington DC förra veckan har Episerver lanserat en ny gemensam molnlösning som effektivt kombinerar Episerver Commerce med Microsofts affärssystem Dynamics 365.

Episerver Commerce for Dynamics 365 är en komplett lösning som knyter samman Episervers enhetliga plattform för innehåll och e-handel med Dynamics 365 och dess funktioner för kundhantering och affärsstöd, med en gemensam bas i Microsofts molntjänst Azure.

Lösningen svarar mot behoven hos moderna detaljhandelsföretag, tillverkare och distributörer som har en gemensam utmaning: de behöver kunna hantera flera kanaler och vill samtidigt sänka kostnaderna för implementeringen och få igång en effektiv, affärsstödjande lösning på kortare tid.

– Det blir allt vanligare att affärer görs över flera kanaler och i dag förväntar sig alla kunder – såväl företag som konsumenter – en sömlös och enkel köpupplevelse, något som försvåras av att det ofta krävs ett flertal olika verktyg och komplex systemintegration för att bygga en kundorienterad flerkanalslösning. Med Dynamics 365 har Microsoft arbetat med fullständigt sömlösa affärsprocesser från försäljning till service. Genom Episerver Commerce for Dynamics 365 lyfter vi detta till en ny nivå och underlättar för våra gemensamma kunder att erbjuda engagerande och friktionsfria upplevelser till sina kunder, säger James Norwood, EVP strategy och CMO på Episerver.

– Episerver delar vår vision om att förnya och förbättra kundupplevelsen genom smarta och kraftfulla digitala proesser. Med våra lösningar kan denna vision utvecklas ytterligare, när vi nu kombinerar CRM- och ERP-funktionerna i Dynamics 365 med Episervers enhetliga plattform för innehåll och e-handel – allt levererat som en molntjänst genom Microsoft Azure, säger David Willis, Corporate Vice President på Microsoft.

Flera partners och kunder till Episerver, däribland Implexis, Thinkmax, Premier Designs och Jenson USA, har redan tagit hjälp av den nya lösningen för att hantera en rad olika funktioner inom verksamhetsstöd och försäljning, bland annat för sök, navigering, produktrekommendationer, onlinekampanjer, content marketing, ekonomistyrning, kundtjänst och fältservice.

Episerver Commerce for Dynamics 365 finns tillgängligt omgående och erbjuder färdiga kopplingar till Microsofts affärssystem Dynamics 365, Dynamics CRM, Dynamics AX och Dynamics NAV, liksom till Office 365 och Microsoft SharePoint. Samarbetet innebär att lösningen erbjuds som en molntjänst genom Azure webbapplikationer, vilket gör det möjligt att uppfylla de högst ställda kraven på prestanda, skalbarhet och säkerhet.

Mer information om alla Episervers produkter och partnersamarbeten finns på www.episerver.se

• david willis
  • azure
  • james norwood
  • cloud
  • molnlösning
  • digital transformation
  • affärsstöd
  • dynamics 365
  • episerver commerce
  • microsoft

Episerver kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser med tydligt affärsvärde. Episervers Digital Experience Cloud omfattar innehållshantering, e-handel, marknadsföring i flera kanaler och analys, allt i en plattform som ger ett heltäckande stöd för digitala affärsprocesser – från intelligent personalisering och hantering av leads till konvertering och kundlojalitet – med oöverträffad enkelhet för användaren.

Episerver grundades 1994 och har kontor i USA, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Sydafrika, Australien, Singapore, Spanien, Förenade Arabemiraten och Storbritannien.