Europeiska varnar sina kunder för farliga maneter

Nyligen avled ytterligare en svensk resenär i Sydostasien efter att ha kommit i kontakt med en giftig manet vid en simtur. Försäkringsbolaget Europeiska märker av en ökad oro från kunder och går därför ut med information om farorna med maneter, hur man undviker dem och vad man ska göra om man blivit bränd.

”Jag vill påpeka att vi har haft ytterst få rapporterade skadefall orsakade av maneter”, säger Christina Karlegran, kommunikationschef på Europeiska.”Men frågor från oroliga kunder har ökat på sistone, därför väljer vi att gå ut och informera”.

Maneter kan vara livsfarliga när de inte bara orsakar skador på huden, utan om dess gift når vitala funktioner som andning, puls och blodtryck. I de fall då någon blivit så svårt skadad att den är i behov av akutvård kan det behövas hjärt- och lungräddning. Det finns motgift mot kubmaneter som kan förhindra att manetens gift når vitala delar av kroppen, men motgiftet måste ges omedelbart.

”Om du ska besöka ett område med farliga maneter bör du undvika att bada under manetblomning, vid stränder som ligger i lä för vinden eller där maneter sköljs upp på stranden”, säger Christina Karlegran. ”Använd skyddande kläder när du badar eller dyker i områden som är kända för maneter”.

Mai Ellegaard, kontorschef på vårt servicekontor Euro-Center i Thailand, förklarar att farliga maneter finns inte bara i Sydostasien, utan även utmed t ex USA:s och Australiens kuster.

”Skadorna varierar från milda till svåra. Vissa maneter är väldigt giftiga och även små sting kan orsaka svår smärta och irritation, medan andra maneter är ofarliga för människor”, säger Mai Ellegaard. ”De flesta brännskador orsakade av maneter räcker att behandla med hudkräm, medan vissa sorter kan vara svårare och kräva akutvård”.

Maneter som kan orsaka svåra skador:

• The Portuguese man-of-war (Portugisisk örlogsman), även kallad ”bluebottle jellyfish”, har en distinkt lila bubbla på toppen som fungerar som ett segel. Den återfinns oftast på USA:s öst- och västkust, Hawaii och i Mexikanska gulfen.
  • The sea nettle (havsnässla) kan vara brun eller röd och förekommer oftast längs USA:s östkust. De rör sig oftast i större grupper eller spolas upp på stranden.
  • The box jellyfish (kubmanet), även kallad ”sea wasp”, är en av världens giftigaste skapelser och finns i de varmaste haven. En ytterst farlig variant av kubmaneten är den pyttelilla Irukandji, som finns längs Australiens östkust.
  • The lion’s mane (lejonmanen) är världens största manet. Dess bredd kan bli upp till 2,4 meter i diameter. Den är vanligast i de kallare, nordligare regioner i Stilla Havet och Atlanten.

Så här kurerar du dig om du blivit bränd av en manet:

• Undvik att ta på det skadade området eller fäkta med armar och ben eftersom det kan orsaka mer skador om tentaklerna finns kvar på huden.
  • Tvätta av det brända området omedelbart med saltvatten för att avlägsna eventuella tentakler. Tvätta inte såret med sötvatten, alkohol, klor eller ammoniak då det kan orsaka mer skada. Skölj sedan rent det skadade området med vinäger för att neutralisera huden.
  • Ta bort så många tentakler som möjligt med hjälp av något i plast, t ex kreditkort eller plasthandskar. Avlägsna manetrester genom att applicera raklödder, eller en blandning av saltvatten och bakpulver eller talk, på det berörda området. Skrapa av det när det torkat.
  • Lindra smärta och klåda med is och icke-receptbelagda hudkrämer (ex kylbalsam). Lägg den skadade kroppsdelen i varmt vatten (43-45 grader) i 20 minuter.

Så undviker du att brännas av farliga maneter:

• Ha på dig en våtdräkt eller annan skyddande klädsel när du badar eller dyker i områden där brännmaneter förekommer. Att ha på sig strumpbyxor på armar och ben kan också ge skydd.
  • Rådfråga lokalbefolkningen innan du badar, speciellt i områden där maneter är vanliga.
  • Undvik bad i havet när maneter finns i området, även uppspolade på stranden.

Christina Karlegran, kommunikationschef Europeiska
Telefon: 08-454 33 20, mobil: 0765-25 33 20, e-post: christina.karlegran@europeiska.se

Johanna Snickars, informatör Europeiska
Telefon: 08-586 179 08, mobil: 0765-26 79 08, e-post: johanna.snickars@europeiska.se

Mai Ellegaard, kontorschef Euro-Center Thailand
Mobil: +66-818 063 606, e-post: Mai.bangkok@euro-center.com

• maneter
  • akutvård
  • thailand
  • kubmanet

Europeiska är en av de största aktörerna på den svenska marknaden för privat- och tjänstereseförsäkring samt försäkring för utlandsstationerade. Europeiska försäkrar årligen 2 miljoner privatresenärer, 1, 5 miljoner tjänsteresenärer och 15 000 utlandsplacerade i över 100 länder runt om i världen. Vi tillhandahåller specialförsäkringar för hörapparater, klockor och smycken. Europeiska försäkrar även 650 000 personer genom en kommunal olycksfallsförsäkring.