Estrella går bokstavligt talat djupare in i spelvärlden

Estrella går bokstavligt talat djupare in i spelvärlden

När världens största spelfestival – DreamHack - slår upp portarna på lördag kommer besökarna inte bara sitta framför skärmen. Tillsammans med Estrella kan besökarna för första gången någonsin bokstavligt talat kliva in i dataspelsvärlden och med hjälp av motion capture-teknik spela sin egen figur i en filmsekvens från ett specialutvecklat spel.

Det är Estrella som tillsammans med Imagination Studios och OneMotion bygger upp en motion capture-studio i Estrellas monter inne på Dreamexpo-området. Vem som helst kan besöka Estrellas monter där man får ta på sig en dräkt med ett antal markörer på för att sedan kliva in i studion. 12 kameror fångar där besökarens rörelser genom att filma markörerna med 240 bilder per sekund när denne agerar som hjälten i spelet. Besökaren läggs sedan in i en spelmiljö där hen försvarar sig mot ondskefulla monster som tagit över en matvarubutik och länsat hyllorna på åtråvärda chipspåsar.

Den färdiga filmsekvensen skickas direkt till besökarens telefon som sedan enkelt kan dela sekvensen med sina vänner.

Estrella har under en längre tid varit engagerade i den svenska spelvärlden och medverkat på DreamHack sedan 2013. Man har också varit delaktig i Fragbite Masters och våren 2014 instiftade Estrella stipendiet Guldchipset för att belöna svenska indiespelsutvecklare. 2013 utvecklade Estrella mobilspelet Zombie Potatoes.

– Allt vi gör handlar om ”Finns det något godare?”. Det handlar såklart om smak men lika mycket om sköna stunder. För en stor del av vår målgrupp handlar dessa sköna stunder ofta om e-sport. Att hänga med sina kompisar, spela och ha det gott, säger Lisa Müller, Senior Brand Manager på Estrella.

– På DreamHack har vi en jättechans att träffa många av våra fans på riktigt och i år kände vi att vi ville erbjuda besökarna något unikt och verkligt engagerande, fortsätter Lisa Müller.

Uppsalabaserade Imagination Studios är världsledande inom motion capture, 3D-animering och ”pre-visualisation” för reklam-, underhållnings- och spelindustrin. De har bland annat medverkat i spel som Battlefield, Dragon Age, God of War och Hitman-serien.

– Det ska bli jättespännande att göra det här på DreamHack tillsammans med Estrella. Såvitt vi vet är det första gången någon riggar upp en studio publikt och låter allmänheten prova på motion capture”, säger Samuel Tyskling på Imagination Studios.

Motion capture-tekniken används flitigt i spel- och filmvärlden och fick stor uppmärksamhet i de breda massorna när Gollum i Sagan om Ringen-filmerna skapades.

Lisa Müller, Senior Brand Manager
Telefon: 031 – 332 33 11,
e-post: lisa.muller@estrella.se

Estrella AB tillverkar och marknadsför salta snacks i Sverige. Estrella har funnits på den svenska marknaden sedan 1950-talet och är ett av de största varumärkena inom snacks. Kontor och fabrik ligger i Angered utanför Göteborg. Estrella omsätter ca 600 Mkr och är 180 anställda. Estrella ägs av Intersnack Group, som är ett familjeägt snacksföretag med huvudkontor i Düsseldorf. Koncernen har 8000 anställda och en omsättning på 2 miljarder euro.

Presskontakt Digital Marketing Coordinator Sociala medier, PR, Webb, Sponsring, Ecom 031-3323057