När ska vi söka professionell hjälp för våra relationsproblem?

Många familjer lider av ohälsosamma relationer. Det tar ofta lång tid att söka hjälp för problem i familjerelationer. Det kan bero på flera omständigheter. Det kan vara viljan att klara ut sina relationsproblem på egen hand som hindrar familjer från professionell hjälp. Det känns skamligt att blotta sina relationsbekymmer för en tredje part. Vi är känsliga för kritik från en främling. Vi har fortfarande kvar bilden av psykologen eller psykoterapeuten som någon som kan se igenom oss. Vi känner oss avslöjade och det är skamligt att inte kunna skydda sig eller skyla sig. Det är också rädslan att kärleken har tagit slut. Vi känner en osäkerhet vad samtalen ska innebära. Vi är rädda att behandlaren ska ta parti för någon i familjen och därmed skapa splittring mellan familjens medlemmar. Det finns mycket att reda ut när det gäller psykoterapeutisk behandling. I vårt inlägg försöker vi ge svar på en del frågor.