Vind i seglen för Invoicery Int som firar 20 år i september

Invoicery Int, som bland annat bedriver verksamhet i Sverige och Norge under varumärket Frilans Finans, går fortsatt starkt. Under första halvåret 2019 ökade omsättningen med 18,3% jämfört med föregående år till 565,4 MSEK (477,8). Samtidigt blev rörelseresultatet 1,1 MSEK, vilket är en ökning med 44% jämfört med samma period 2018.

I september är det 20 år sedan organisationens första egenanställda skickade sin första faktura. Numera gör man det möjligt för människor i sex europeiska länder att fakturera utan eget företag. Och dessutom erbjuder man företag och organisationer kostnadseffektiva och smidiga lösningar för att hantera intermittent anställd personal.

Omsättningen ökade första halvåret i koncernens samtliga sex länder och i båda verksamhetsområdena jämfört med samma period föregående år. Antalet egenanställda var under januari-juni i år 16 512, en ökning med 13,2% jämfört med första halvåret 2018. På de flesta marknaderna är verksamheten fortfarande i uppstartsfasen, men i Finland närmar man sig redan årsmålet om 100 aktiva anslutna.

Arbetsmarknadens parter får en allt mer nyanserad syn på den uppdragsbaserade arbetsmarknaden. Allt fler inser att förändringen är bestående och att nationerna behöver kunna beskatta uppdragsbaserat arbete och säkerställa att arbetets villkor garanteras. Egenanställning är den form som bäst klarar dessa båda uppgifter.

– Jag tycker mig ana ett trendbrott kring synen på reformeringen av arbetsmarknaden, säger Stephen Schad, grundare och CEO hos Invoicery Int. Nu finns det utrymme för att på allvar börja diskutera hur kan vi skapa en hållbar arbetsmarknad i framtiden, det gör att jag känner mig hoppfull och ser framtiden an med tillförsikt.

Rörelseresultatet för koncernen ökade första halvåret med 0,3 MSEK till 1,1 MSEK. Detta beror på den högre omsättningen. Externa omkostnader ökade första halvåret med 13,5% till -20,2 MSEK, en kostnadsökning som är hänförlig till den internationella satsningen.

– Utvecklingen går enligt plan. Jag tror på en fortsatt stark expansion, både i Sverige och internationellt. Det är ett kvitto på att vi klarar vårt uppdrag som är att skapa enkla och trygga förutsättningar för Europas arbetare som jobbar uppdragsbaserat, säger Stephen Schad.

Sedan september 2017 är holdingbolaget Invoicery Partners Sweden AB noterade på Pepins Market. Nästa möjlighet att handla i aktien inleds onsdagen den 11 september. Mer information om hur handeln går till finns här.

För mer information, kontakta:
Marcus Jonsson, Marknadschef på Invoicery Int, marcus.jonsson@frilansfinans.se, +46 (0)70 513 66 48

• Hel-, delårsrapporter