Lansering av webbplats för skoljämförelser

Friskolornas riksförbund, Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och Svenskt Näringsliv presenterar onsdagen den 18 december ett nytt webbverktyg för att jämföra kvaliteten i skolorna - grundskolekvalitet.se.

För en tid sedan bestämde sig Friskolornas riksförbund, Svenskt Näringsliv och SKL om att ta fram en webbplats för att föräldrar och elever på ett enkelt sätt ska kunna jämföra vilka resultat som grundskolorna uppnår. Detta för att underlätta väl genomtänkta skolval.

Webbplatsen är också ett verktyg för att skolor ska kunna jämföra sig med varandra och därmed utveckla sin verksamhet. Förhoppningsvis bidrar den därmed till att höja svenska grundskolors kvalitet. Skolan ska ge eleverna kunskaper och färdigheter och rusta dem för framtidens utmaningar.

Välkommen till lanseringen av en ny webbplats där Sveriges samtliga grundskolor kan jämföras!

Medverkar gör Claes Nyberg, vd, Friskolornas riksförbund, Håkan Sörman, vd, SKL och Annika Lundius, vice vd, Svenskt Näringsliv.

Anmäl dig till info@friskola.se. Skriv ”Lansering” i ämnesfältet.

Tid: Onsdag den 18 december kl. 10.00-11.00

Plats: Näringslivets hus, Storgatan 19 i Stockholm

Kontakt Friskolornas riksförbund: Magnus Johansson, magnus.johansson@friskola.se

Kontakt SKL: Björn Andersson, bjorn.andersson@skl.se