Samir, Halil och Alina driver UF Företaget Politisk Kunskapsarena, som är ett av de nio initiativ och unga entreprenörer som lyfts fram i tävlingen Årets Ungdomsentreprenör 2017. Foto: FRYSHUSET, Sveriges ungdomsentreprenör

PRESSINBJUDAN – Sveriges Ungdomsentreprenör 2017

PRESSINBJUDAN

Den 29 november bjuder Fryshuset in till sitt årliga mingel mellan unga talanger och företag. Under kvällen kommer vinnarna av tävlingen Sveriges Ungdomsentreprenör 2017 att presenteras på scenen. Priset delas ut i fyra kategorier – Årets idé; Årets samhällsförbättrare; Årets företag och Årets kulturentreprenör – och de fyra slutliga vinnarna röstas fram av allmänheten.

– Finalisterna speglar dagens unga görare och är riktiga förebilder som vi vill backa lite extra, säger Mattias Andersson, projektledare Sveriges Ungdomsentreprenör.

Temat för kvällen är “Backa" och tillsammans med verksamheten Backasysterskapet kommer Sveriges Ungdomsentreprenör att belysa vikten av att våga backa upp andra i olika situationer, och vad som händer när man själv blir backad.

– Backasysterskapet handlar mycket om att lyfta dem som kanske inte alltid skriker högst och tar mest plats. Vi ser en självklart koppling till entreprenörskapet där vi kan göra skillnad genom att backa och stötta unga med driv och idéer, säger Anja Frey, Chef för Fryshuset Stockholm, initiativtagare till Backasysterskapet.

Juryn som har utsett de tolv finalisterna består av representanter från Changers Hub, Miljonbemanning, Rättviseförmedlingen, Ashoka, Kungsleden, Accenture och Fryshuset. De fyra slutliga vinnarna röstas fram av allmänheten på Sveriges Ungdomsentreprenörs hemsida. Vinnarna får tillgång till mentorskapsprogram, affärscoaching, juridisk rådgivning samt arbetsplats på Fryshuset under ett år.

Sveriges Ungdomsentreprenör är Fryshusets initiativ för att lyfta unga entreprenörer och streetsmarta ledare. Initiativet arbetar aktivt med att lyfta morgondagens stjärnor för att skapa ett inkluderande samhälle där alla får utrymme att stråla.

PRESSINFORMATION

Välkommen till Fryshuset, Klubben, Hammarby Sjöstad, onsdagen den 29 november, klockan 17.30. För presspass till kvällen, pressbilder samt mer info om de nominerade och vinnarna, kontakta gärna Linda Åldal, kommunikatör, tel: 073-950 23 44, linda.aldal@fryshuset.se www.fryshuset.se

DE NOMINERADE:

ÅRETS IDÉ