Valaffischer vi saknar!

Alla är olika och har olika behov. Ändå bygger samhället på att du ska vara perfekt – fullt frisk, jobba jämt, ha (h)järnkoll på vardagen och må bra i själen. Det är samhället som ska anpassa sig efter människorna och inte tvärtom. Det är dags att förändra Sverige.

Var femte väljare har en funktionsnedsättning som påverkar den dagliga livsföringen. Men i valdebatten är denna stora grupp människor i stort sett osynlig. Handikappförbunden saknar valbudskapen från partierna, och har därför gjort de valaffischer vi vill se.

Affischerna ligger på Handikappförbundens valkampanjsida Ingen är perfekt - dags att förändra Sverige

• mänskliga rättigheter
  • universell utformning
  • funktionsnedsättning

Riksdagskandidater svarar på frågor om funktionshinder

Handikappförbunden och den lättlästa valsajten Allavaljare.se synar var riksdagskandidaterna står i handikappolitiska frågor. Enkäten ”Viktiga frågor för 1 av 5 väljare” har skickats till 452 personer som står på valbar plats i riksdagsvalet i september. - Arbete och försörjning är centralt område där de med funktionsnedsättning halkar efter, säger Ingrid Burman, ordförande Handikappförbunden.

Presskonferens 14 september 13.30: Så här svarar riksdagsledamöter om handikappolitik

Handikappförbunden och Allaväljare.se har ställt frågor till 452 kandidater som står på valbar plats för riksdagspartierna, samt till Feministiskt Initiativ, Piratpartiet och Sverigedemokraterna. Vi är glada att så många valt att svara och genom personliga kommentarer visat sitt handikappolitiska engagemang. Tyvärr syns inte engagemanget i de vallöften de två regeringsblocken har presenterat.