ReDo och återbruk på återvinningscentralen i Hamrånge

Tack vare ett samarbete med ReDo ABF Gästrikebygden kan du från och med idag lämna kläder, möbler och saker till återbruk på återvinningscentralen i Hagalund, Hamrånge. När du köper second hand minskar din miljöbelastning enormt och nu finns möjligheten att lämna till återbruk på sex återvinningscentraler i regionen.

Vi är jätteglada över samarbetet med ReDo som redan har en stor fungerande verksamhet i bygden. Återbruket på återvinningscentralen i Hamrånge är bra för miljön och vi hoppas att samarbetet ska öka mängderna till ReDo, säger Eva Johansson, Gästrike återvinnare.

ReDo kommer att bemanna återvinningscentralen med sin släpvagn. Där ska du lämna kläder, saker och möbler som är hela och rena. Butiken där du kan handla det som lämnas in finns från och med juni på Rockskolan och Havsvägen 14 A i Norrsundet. Det som inte säljs i Norrsundet skickas vidare till ReDo i Gävle. Överskottet går till biståndsprojekt som ABF Gästrikebygden driver bland annat i Filippinerna och i Nepal, men även lokalt förankrade projekt och satsningar som kommer Hamrångeborna till gagn.

Media är välkommen på premiären!
Tisdagen den 19 maj, 2015
Klockan 14-15
Återvinningscentralen, Norrsundsvägen 35, Hamrånge (Bergby).
Prata med Eva Johansson, Gästrike återvinnare och representant från ReDo.

Bakgrund
Att återanvända egna och andras kläder, saker och möbler är bra för miljön. Då behöver vi inte ta råvaror från naturen eller belasta miljön med tillverkning. Intresset för att lämna till återbruk är stort hos våra kunder och målet är att erbjuda det på alla återvinningscentraler. Det finns på återvinningscentralerna i Gävle, Sandviken, Järbo, Ockelbo, Forsbacka.

För svar på frågor vänligen kontakta
Eva Johansson, miljöpedagog Gästrike återvinnare
026 17 82 09, eva.h.johansson@gastrikeatervinnare.se