Fermenterad soda från Södermanland är helt rätt i tiden, dubbelseger – alla vinnarna i Matverk 2018.

Här är samtliga pristagare och juryns motivering i riksfinalen för Matverk 2018. Prisutdelningen blev en höjdpunkt under det två dagar långa Gastronomiskt Forum som hölls för sjätte året i rad

Första pris i Matverk 2018 går till Södermanland

Fermenterad soda i säsongens smak (rödbeta/nässla)

Tobias Karlsson, Viktor Sund, David Lindström och Rebecca Adolfsson

Juryns motivering »En produkt att bli glad av. Den har så mycket av det som vi önskar finna hos en innovation. Vacker och inbjudande. Pigg med djup. Fräsch med toner av jord och mylla. Vinnaren visar att framtiden kan vara både njutningsfull, hälsosam och hållbar. Intressant, säger juryn och ser fram mot kommande säsongsmaker: Fermenterad soda – rödbeta/nässla, Södermanland.«

"Daniel Lindström från Eskilstuna som tog emot priset är en "dark horse" i mat-Sverige. Med sin fermenterade soda gjord på rödbetor och nässlor från sitt eget grönsaksland tog han hem "Mathias Dahlgrens pris Rätt i tiden".

- Jag är lite chockad, har aldrig deltagit i Gastronomiskt forum förut och är bara en kille som gillar att experimentera hemma med örter, viltplockat och ekologiska grönsaker. Jag är ingen kock och har aldrig varit på något sådant här gastronomiskt evenemang. Däremot har jag jobbat på café tidigare med vegansk inriktning.

Byter arbetslöshet mot produktion

Daniel är för tillfället arbetslös men inser att han kommer att få rätt mycket arbete framöver med att få ut sin fermenterade soda i produktion. Den ska i första hand säljas till restauranger.

- Att fermentera är egentligen en gammal konserveringsmetod och att fermentera drycker har gjorts länge i Ryssland och Ukraina. Den här metoden är en mix av deras processer. Resultatet har blivit en fräsch, söt, kolsyrad ekologisk måltidsdryck. Mindre söt än läsk och ett bra alternativ till alkoholfri öl."

Citerat från https://nykoping.se/Kommun--politik/Nyhetsarkiv/2018/Hobbyodlare-fran-Eskilstuna-vann-Matverk-2018/

Andra pris i Matverk 2018 går till Bohuslän

Musseltapas

Adriaan van de Plasse och Lena Larsson

Juryns motivering »Vår framtida mat har mycket att leva upp till. Den ska vara klimatsmart och hållbar. God och hälsosam. Ärlig och ren. Dessutom får den gärna bjuda in till gemenskap kring matbordet, såväl till vardag som fest. Juryn tycker att pristagaren lever upp till förväntningarna och har potential att bli ett värdigt alternativ vid fredagsmyset: Musseltapas från Bohuslän.«

– Musslan är både god och hälsosam mat som dessutom gör mycket nytta i havet, säger Adriaan van de Plasse. Förädlingen ger musslan ett högre värde. Jag kom på idéen att göra tapas, musslan kokas och så lägger vi i lite annat gott. När man sedan grillar den får man en härlig smakupplevelse.

Citerat från http://lokaltidningensto.se/nyheter/musseltapas-fran-orust-gav-pris/

Tredje pris i Matverk 2018 går till Stockholm

Surdegspitabröd

Manfred Enoksson, Per Rosengren och Mouris Eliya

Juryns motivering »Kanske ser vi en klassiker födas, en produkt för vårt nya svenska folkhem. Med kraft från en stolt och långlivad tradition kommer här något nytt, men i grunden välbekant. Bra hantverk, ansvarsfulla råvaror och gott. Från butiken runt hörnet, i lunchrestaurangen och på snabbmatstället kommer vi kunna välja ett Surdegspitabröd från Stockholm.«

Mouris Eliya på Il Forno Della Pita berättar för Projekt Matlust om sina tankar kring arbetet med surdegspitabrödet.

– Det är kul med priser och uppmärksamhet, men det som betyder absolut mest för mig är att jag, som själv kom till Sverige från Libanon när jag var 4-5 år, nu kan ge min egen 3-åriga son ett mer hållbart pitabröd. Och han tycker det är gott!

– Jag vill också tacka Saltå Kvarn för samarbetet och MatLust för att ha bidragit till att den här produkten kom till. Att med övertygelse och ihärdighet få vårt bageri, som har bakat pitabröd på samma sätt i 30 år, att tänka nytt och gå i en mer hållbar riktning är stort. Nu vill vi skapa en hel linje av ekologiska pitabröd.

Mathias Dahlgrens utmärkelse »Rätt i tiden« Matverk 2018 går till Södermanland

Fermenterad soda, rödbeta/nässla

Tobias Karlsson, Viktor Sund,

David Lindström och Rebecca Adolfsson

Juryns motivering »Människor vill gå ut ofta, äta och dricka rejält gott, men ändå må riktigt bra dagen efter kalaset. Mathias Dahlgrens utmärkelse ”rätt i tiden” tilldelas en produkt som lyckas förena gott & sunt utan att bli det minsta tråkig. Istället upplevs produkten som ett smakligt alternativ, här och nu, och alltså helt rätt i tiden: Fermenterad soda från Södermanland.«

Juryns utmärkelse ”Årets kulturmöte” Matverk 2018 går till Gästrikland

Yoghurtbollar med havtorn

Hadeel Naeem, Tina Hansson och Robert Eklundh

Juryns motivering »När kulturer möts så skapas förutsättningar för något nytt. Det som på var sitt håll upplevs som vardagligt får ett helt nytt liv. En högkvalitativ traditionell råvara. En förädlingsteknik från Mellanöstern. I det mötet skapades en innovation: Yoghurtbollar med havtorn från Gästrikland.«

Tävlingsledare Linda Elverstig, Matvärden

Juryns utmärkelse ”Årets bästa vän i köket” Matverk 2018 går till Närke.

Bra Buljong Viltconsommé

Joseph Devine, Sandra Hamilton och Caroline Silfverling

Juryns motivering »Hur många gånger har man inte önskat sig en liten Råttatouille i köket, som kan viska goda råd om det där lilla extra som skulle få ”änglarna att sjunga”. Utmärkelsen ”Årets bästa vän i köket” går till en produkt som har förutsättning att hjälpa till med magin och bli en favorit i många kök: Bra Buljong Viltconsommé från Närke.«

Kontaktuppgifter till lagen och tävlingsledarna finns i de kopplade pressmeddelandena.

Kontakt Matverk, Gastronomiska Samtal

Hans Naess, hans.naess@gastronomiskasamtal.se 070-3984968