Fermenterad soda i säsongens smak vann Matverk Sörmland och går till riksfinal

Den fermenterade sodan smaksätts efter vad säsongen har att bjuda på. Skaparna är ett gäng som tycker Sverige har ett tråkigt utbud av alkoholfria drycker och bestämde sig för att ändra på det. Sodan från Kvass Bar & Råkök knep juryns hjärtan som ville "se många säsongssläpp av smakvarianter på denna ”Ginger bug” ." Vid delfinalen i Sörmland fick sodan smak av rönnbär. Återstår att se vad som är i säsong i riksfinalen 2018.

Andra smaker man har provat är i denna vinnardryck är rödbeta och nässla, blåbär och björk samt stensöta som ger lite lakritssmak.

– Den här drycken har vi hållit på och experimenterat med under ett par år. Vi har testat olika smaker efter säsong, nu senast rönnbär och äpple.  I somras hade vi en mycket lyckad vinbärs- chili soda, en rikktig sommardryck, säger Victor Sund från Kvass Bar & Råkök.

Sodan håller mycket lägre sockerhalt än de flesta alkoholfria drycker, max 4 procent.

– Sverige är tråkigt när det kommer till alkoholfria drycker. Vi var trötta på att aldrig hitta goda drycker när vi är ute och äter. Syftet med den fermenterade sodan var att ta fram en god dryck utan alkohol som inte är så söt.

Fermenteringen är en naturlig konserveringsmetod som dessutom ger en levande dryck med probiotika, samma nyttiga bakteriekultur som finns i till exempel filmjölk

– Drycken bör förvaras svalt. Med tiden sjunker sockerhalten och blir till slut som ett mousserande bordsvin. DEt håller minst ett halvår om det förvaras svalt och kapsylerat, säger Victor Sund.

Jonas Hammar från Solmyra Smakfullt är tävlingsledare för Matverk Sörmland för sjätte året i rad.

– Jag tycker det var ett spännande startfält och hög nivå på alla tävlingsbidrag. Tre av bidragen var drycker vilket tycks har varit ett tema i år även i andra landskap. Kul också att två av tre på prispallen var nya förstagångstävlande, säger Jonas Hammar .

Juryns vinnarmotivering

"God, vacker, hållbar med stor potential, helt rätt i tiden. Gänget kring den här produkten bubblar över av glädje och kärlek till råvarorna, nyttiga och vackra livsmedel. Sörmländsk säsong smaksätter. En lokalproducerad design lyfter uttrycket ytterligare. Vi vill se många säsongssläpp av smakvarianter på denna ”Ginger bug”."

Juryn bestod av
Fredrik Jonsson, Offentliga måltider Eskilstuna
Robert Grym, Menigo
Lennart Larsson, Sörmlands Sparbank
Pernilla Bergström, Sörmlands Matkluster
Maria Printz, Printz Bageri
Kerstin Jürss, Jürss Mejeri

Fermenterad soda – kontakt vinnande lag:
Victor Sund,
Kvass Bar & Råkök: 0720143530 sund.victor@gmail.com

Tävlingsledare Jonas Hammar, Solmyra Smakfullt: 070-6869241 jonas@solmyra.se

Tävlingen Matverk

Matverk är Sveriges största produktutvecklingstävling där utmaningen är att ta fram en ny produkt som kan lanseras på marknaden. Varje landskap utser bidrag till riksfinalen som hålls 2018.

Mer information om tävlingen och föreningen
Hans Naess, Gastronomiska Samtal:  070-398 49 68 hans.naess@gastronomiskasamtal.se