Golvmaterialen som ökade i försäljning 2013

Golvmaterialen som ökade i försäljning 2013

Försäljningen av golvmaterial fortsätter att öka. Under 2013 såldes 21 miljoner kvadratmeter halvhårda och mjuka golv i Sverige. En marginell volymökning med 0,2 miljoner jämfört med föregående år.

Förändringar under 2013

• Försäljning av textila golv fortsätter att öka. Under 2013 såldes 2,6 miljoner kvadratmeter, en ökning med 4 %. Marknadsandelen för textila golv är nu drygt 12 % av totalmarknaden.
  • Försäljning av trägolv är fortsatt stabil, volymen för 2013 är oförändrad. Lamellgolvens andel har ökat något och massiva trägolv har en liten andelsminskning. På totalmarknaden är trägolv fortsatt den största materialgruppen med en marknadsandel på 31 %.
  • Linoleum, plast och byggkeramik stod för en svag minskning med undantag för plastvägg i keramiska konstruktioner som är fortsatt stabil
  • Golvavjämning samt fäst- och fogmassor fortsatte att öka med 6 % jämfört med föregående år.

Läs hela rapporten om branschstatistiken under http://www.golvbranschen.se/om-golvbranschen/statistik