AB Golv & Tak är i framkant i Västerås med sitt hållbarhetsarbete

När ett golvföretag i Västerås arrangerar en hållbarhetsdag, med talare som är såväl generalsekreterare för hållbarhetsnätverk som chefer från Västerås Stad, måste det väl vara ett tecken på att hållbarhet är en mycket viktig och aktuell fråga?

AB Golv & Tak hade sin hållbarhetsdag på Restaurang Kajplats 9 i Västerås i början på maj. Man bjöd in namnkunniga talare, sina hållbaraste leverantörer av golvmaterial och gäster från hela Västerås, såsom små och stora byggföretag, arkitekter och upphandlare från kommun och landsting.

Från golvbranschen talade Lars-Åke Lidén, VD för Golvkedjan, om hållbarhetsarbetet som har placerat AB Golv & Tak och övriga 45 medlemsföretag i Golvkedjan på kartan som hållbarast i branschen och i framkant med bland annat klimatberäkningar genom en systematisk kontroll av sina totala koldioxidutsläpp. -Vi använder ett certifierat verktyg från Zeromission som heter Our Impacts, berättar Lars-Åke. Han uppmanar också fler inköpare och upphandlare ska kräva mer av golvinstallationsföretagen. - För få ställer hållbarhetskrav på golvläggare, det tycker vi är synd. Duktiga företag som AB Golv & Tak kan hjälpa inköpare att nå sina hållbarhetsmål.

Västerås Stad var på plats med sin samhällsbyggnadsstrateg Camilla Goliath och avdelningschefen teknik- och fastighetsförvaltningen, Marie Brandstedt. De berättade om hur Västerås utvecklar sin stad, avseende boendet, byggandet och samhällsutvecklandet utifrån hållbarhetskrav.

Karin Strömqvist Bååthe, Generalsekreterare i hållbarhetsnätverket SVN – Social Venture Network, berättade om sina globala trendspaningar som till exempel att vi går mer från att äga till att hyra, dela, låna eller avstå. Och att vi går från tidigare linjär ekonomi och nu ser mer cirkulär ekonomi. I Karins tredje exempel, vi går från fossilt till förnybart, förs tankarna direkt till golvbranschen och alla nya materialval som finns. Det finns golv av återvunnet material som till exempel textilmattor som tillverkats av så kallat spökgarn, övergivna fiskenät som drivit runt i haven, och golv som helt tillverkats av spill och återvunnet material.

Golvmaterialsidan representerades av fem företag som alla är viktiga leverantörer till AB Golv & Tak:  InterfaceForbo FlooringKonradssons KakelSika och Tarkett. Alla ingick i en minimässa och visade sina hållbaraste produkter som de inbjudna gästerna fick klämma och känna på.

Både Jane och Klas Almberg, ägare av AB Golv & Tak, var mer än nöjda efter sin första, men säkert inte sista, hållbarhetsdag. -Tänk att ett golvinstallationsföretag kan locka så många, ler Klas. Det här gör vi om, fortsätter han och Jane håller med. -Ja, det här är så viktigt för oss, vi gör det såklart för företaget men också för framtiden, vi har ju både barn och barnbarn som vi lämnar över till.

Det är inte första gången Jane och Klas står i rampljuset för sina goda insatser som företagsledare. 2016 vann de priset som Årets Golvkedjeföretag, det mest prestigefyllda i branschen.

Klas Almberg, ring 070-710 54 01 eller mejla klas@golvotak.se

Lars-Åke Lidén, ring 070-816 64 67 eller mejla lars-ake.liden@golvkedjan.se