BL Interiör bjöd in till hållbarhetsdag och hockeydrama på T3 Arena i Umeå

Varför ska ett litet golvföretag i Umeå bjuda in kommunen och riksbyggare och prata hållbarhet?

- Idén uppstod under Golvkedjans årliga konferens 'Vecka 47'. Vi pratade ihop oss med Golvkedjans kreative marknadskoordinator Christoffer Eriksson och KMA- och hållbarhetsansvarige Stephan Lindberg och så föddes planerna på att kombinera Golvkedjans fokus på hållbarhetsfrågor med en hockeymatch i Umeå. Perfekt kombination med en seriös frågeställning och en kul aktivitet, berättar Olov Persson som är arbetsledare på BL Interiör, ett golv- och plattsättningsföretag som ingår i Golvkedjan.

BL Interiör nyttjade Golvkedjans "lokala beställarträffar" och bjöd in materialleverantörerna Konradssons Kakel och Forbo Flooring till fredagsmatchen den 3 mars mellan Björklöven och Västerås.

Hållbarhetsseminarium

Man bjöd in personer från föreskrivande led (arkitekter), större och mindre byggare, fastighetsförvaltare, kommun, och det kommunala bostadsbolaget till en Hållbarhetsdag med hockeymatch. Totalt kom cirka 30 personer till seminariet på T3 Arena.

- Syftet med dagen var att vi skulle profilera vårt arbete vad gäller hållbarhet inom miljö och socialt ansvarstagande. Samt diskutera hur vi tillsammans, som beställare leverantör och entreprenör, genom ett gemensamt arbete kan skapa förutsättningar för ett hållbarare arbetssätt från beställning till utförande. Vi, Golvkedjan och materialleverantörerna fick möjlighet att presentera våra respektive arbeten gällande social och miljömässig hållbarhet, berättar Olov.

För att skapa aktiva diskussioner delades gruppen in i tre mindre grupper som roterade hos Forbo Flooring, Konradssons Kakel och Golvkedjans miniseminarier.

- Att vi som litet golvföretag i Sverige bjuder in och håller ett seminarium för våra riksbyggare och vår kommun i hållbarhet och cirkulär ekonomi känns kanske avigt och naivt, men samtidigt ger de oss möjlighet att profilera oss i en frågeställning som är högst aktuell. Vi fick profilera oss tillsammans med våra leverantörer som ledande hållbarhetsaktörer på vår marknad. Beställarna skall känna sig trygga och att vi är det naturliga valet med en verksamhet som tar miljö och social hänsyn på stort allvar. Seminariet gav oss en möjlighet att förmedla detta, fortsätter Olov.

Arenaaktivitet med fokus på hållbarhet.

- För att bygga ett hållbart Björklöven med sikte på SHL hade vi en tävling i puckkastning. Vi sålde puckar som under matchen skulle kastas in i mittcirkeln på arenans B-hall. Allt överskott från tävlingen går oavkortat till Björklövens ungdomsverksamhet. 500 puckar och närmare 8 000 kr kommer att överlämnas, säger Olov.

Avslutningsvis

- Matchens betydelse för de båda lagen hade vi naturligtvis ingen aning om vecka 47, men som luttrad Lövensupporter kunde jag ana att det skulle gälla vinna eller försvinna, som det alltid brukar göra för Löven de sista matcherna. Mycket riktigt blev det så, som bonus gällde matchen lika mycket för Västerås. Vi fick en näst intill fullsatt arena, en fantastisk inramning och ett sagolikt slut. Löven var piskade att vinna matchen. Sista avgörande 3-2 målet kom i den sista spelminuten.Hade lika gärna kunnat var ridå ner redan onsdagen innan om inte löven vunnit den matchen, då hade vi med största sannolikhet varit matchvärd inför tomma läktaren. Nu blev det istället 5 068 personer. Hela upplägget var väldigt lyckat, alla gick vi därifrån som segrare, berättar Olov.

Kontakt BL Interiör:

Olov Persson, 076-828 43 29 eller olov@blinterior.se