EU:s nya däckmärkningsregler kommer att få stor effekt

EU:s nya däckmärkningsregler kommer att få stor effekt

Många svenskar känner ännu inte till EU:s nya däckmärkningsregler. Men i samband med det stundande däckbytet kommer allt fler att få upp ögonen för detta. Goodyear Dunlop inleder 2013 med de bäst graderade sommardäcken för personbilar på marknaden.  Som ledande däcktillverkare har Goodyear Dunlop övervägt alla aspekter i samband med EU:s nya regler om däckmärkning.

Stockholm, Sverige 3 april 2013 Runt 150 dagar har gått sedan EU:s nya däckmärkning infördes i november 2012, som påverkar miljoner av däck som säljs i Europa. Medan däckhandlare i Europa är välinformerade om EU:s däckmärkning, dess krav och begränsningar, är konsumenterna fortfarande till stor del omedvetna om märkningen, förklarar Michel Rzonzef, Vice President Consumer PBU EMEA: ”Vi räknar med att märkningen kommer ha sin första stora effekt på konsumenternas val under den kommande sommarsäsongen. Det här är också den tidpunkt då miljontals förare på typiska vinterdäcksmarknader byter från vinter- till sommardäck”.

Den nya däckmärkningen har inte haft någon nämnvärd effekt på vinterdäckssäsongen, hävdar Goodyear Dunlop. Märkningen ger bara en begränsad bild av ett däck och vinterdäck är ett utmärkt exempel på märkningens begränsningar. Prestandakriterier för vinterkörning, som bromsförmåga och grepp vid låga temperaturer på snö eller is, saknas i märkningen. ”Vi beaktar över 50 kriterier när vi utvecklar ett däck, medan EU:s nya märkning endast omfattar tre”, säger Rzonzef.

”Vi är ytterst välförberedda på sommarsäsongen. Vi har tillverkat vårt miljonte BA-däck och kan presentera våra två toppklassade produkter för 2013: Goodyear EfficientGrip Performance och Dunlop Sport BluResponse, som både fick en B-klassning för rullmotstånd och A-klassning för våtgrepp i de flesta storlekar. BA-klassningen är för närvarande den högsta märkningsgraderingen på marknaden som finns i ett avsevärt antal storlekar. I segmentet för HP-sommardäck täcker Goodyear Dunlop cirka 60 procent av storlekarna med sina BA-klassade produkter och i UHP cirka 25 procent”. Rzonzef tillägger: Våra undersökningar visar att köpare av premiumdäck föredrar klassificeringar på C eller bättre. Därför är jag stolt över att vår aktuella portfölj täcker två tredjedelar av storlekarna för den europeiska marknaden för sommardäck för personbilar med däck märkta CC eller högre”.

Goodyear Dunlops styrka när det gäller att utveckla däck med utmärkta prestanda över en rad prestandakriterier, och inte bara de tre kriterier som märkningen omfattar, har återigen bevisats i flera nyligen publicerade däcktester. Dunlop Sport BluResponse i storleken 195/65 R 15 91V är en av testvinnarna i 2013 års sommardäckstest av AutoBild, en av Tysklands ledande biltidskrifter. Dunlop Sport BluResponse i samma storlek vann även testet av ACE Auto Club Europe och GTÜ, en av Tysklands största officiellt erkända inspektionsorganisationer. Goodyears senaste produkt, Goodyear EfficientGrip Performance, fick omdömet ”rekommenderas starkt” i samma test.

Förordning EG nr 1222/2009 om märkning av däck antogs i november 2009 och trädde i kraft den 1 november 2012. Däckmärkningen innehåller information om bränsleeffektivitet, våtgrepp och externt rullningsbuller.

Taggar

Om GoodyearGoodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 63 000 anställda och tillverkning på mer än 47 anläggningar i 21 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.eu