Dags för spotpress igen?

Efter en period med torrare prognoser, har de blöta lösningarna åter tagit ett fast grepp om marknaden. Efter att såväl O3 som R1 och R4 startats upp sedan förra veckan är kärnkraftstillgängligheten för närvarande bättre än på länge (över 80%). Om bara en del av den nederbörd som är förväntad de närmaste dagarna verkligen levereras så lär vi återigen få en ganska rejäl press på spotpriserna framåt slutet av veckan.

Jag skulle inte bli förvånad om vi ser en oktoberleverans i närheten av de ca 25 öre/kWh (ca 30 EUR/MWh) som vi såg september levereras på. Detta skulle i så fall sätta rejäl press på fronten (el som levereras inom 6 månader) och ett Q1-13 pris 3-4 EUR/MWh lägre inom ett par veckor.

//Jens