Elmarknadsläge

Elmarknadsläge

Väderbilden har under vintern dominerats av det ena lågtrycksområdet efter det andra vilket varit gynnsamt för den nordiska hydrologiska situationen. Vi hämtade upp en stort underskott under hösten på -20 TWh till balans innan årsskiftet.  Efter detta har vi i år balanserat runt nollstrecket och med dagens prognos har vi ett litet överskott om ca 4 TWh. Detta har gjort att vi under året haft en fallande prisutveckling på elterminerna och har sett rekordlåga nivåer som följd. Under mars månad fick vi se ett högtrycksområde komma in över norden och då reagerade marknaden direkt och handlade upp terminerna av rädsla för ett blockerande högtryck. Men som tidigare under vintern blev detta ett kortvarigt besök och vi har nu åter ett lågtryck i prognoserna och följaktligen faller priserna på terminerna ned igen.

Vi går nu in i revisionssäsongen för den svenska kärnkraften, där schemat i år är något annorlunda. Vi kommer vara nere på ca 50 % av tillgänglig produktion i maj och juni, för att sedan ha nästan full produktion under semestermånaden juli.