Högt spel av vattenkraftproducenterna

I dag ser vi relativt stora prisrörelser på elmarknaden. Framförvarande kontrakt (Q1-13) handlades inledningsvis upp 50 cent jämfört med stängning i fredags. Kallare väderprognoser och ett högre spotpris än förväntat var ett par förklaringar till det. Därefter har sentimentet svängt om och i skrivandets stund har kontrakten fallit tillbaka närmare 1 Euro och handlas kring 42 Euro/Mwh.

Spotpriset har som sagt fortsatt komma in relativt högt trots milda temperaturer de senaste dagarna. Orsaken är sannolikt ett högt spel från vattenkraftproducenternas sida: trots ganska välfyllda vattenmagasin väljer man att spara på vattnet. Varför gör man det?

Målet för vattenkraftproducenterna är att på bästa möjliga sätt (d.v.s till högst pris) tömma sina magasin innan snösmältningen kommer igång till våren. Just nu anser man sig, trott relativt välfyllda magasin, ha såpass god kontroll att man producerar lite mindre nu för att kunna producera för fullt senare under vintern när konsumtionen ökar och priserna stiger. Dock är det ett högt spel då vi bara kommit halvvägs genom hösten - det är inteosannolikt att vi får en period med milda temperaturer och rikligt med nederbörd innan vintern slår till "på riktigt". Men vädret är nyckfullt och vi kan bara vänta och se om de har valt rätt strategi, eller om man har bromsat för hårt i produktionen och de relativt höga spotpriserna just nu leder till lägre priser framöver.

// Sandra