Marknaden har aldrig fel, eller?

Jag läste en artikel i måndags om en konsult som tittat på hur kvartalspriserna handlats i förhållande till vad spotpriset sedan blivit. Slutsatsen var att både den tyska och den nordiska elmarknaden har en tendens att övervärdera terminskontrakten. Ett exempel är 3:e kvartalet förra året där kontraktet i genomsnitt handlades på 29,84 EUR/MWh under kvartalet innan, medan det genomsnittliga spotpriset sedan blev 20,84 EUR/MWh. Då hade vi ändå rekordlåga spotpriser under den perioden (2:a kvartalet) när det genomsnittliga priset på kvartalskontraktet beräknades.

Detta stämmer väl överens med en känsla jag suttit med de senaste åren. Visst, till viss del kan det tyckas motiverat med en riskpremie på 1 eller 2 euro då den absoluta risken på uppsidan är större än på nedsidan (begränsad till 0). I mina ögon har dock premien generellt blivit för stor efter de två kalla vintrarna 2009-2010.

Detta illustreras kanske allra tydligast av den nuvarande prissättningen på kontraktet FEB-13. Spotpriset har under vintern visat en god motståndskraft i prisintervallet 40-45 EUR/MWh vid kyla. Det var endast under en dryg vecka i december, när mellan 3000 och 4000 MW vattenkraft var otillgänglig (isläggning och reparation), som spotpriset orkade över 45 EUR/MWh. Kalla prognoser har för närvarande lyft priset på FEB-13 till 48 EUR/MWh.

Detta är omotiverat högt av ett antal skäl. För det första så sträcker sig väderprognoserna bara till de första dagarna av februari. För det andra finns det inget som talar för att vattenkraften inte skall vara tillgänglig under februari. För det tredje är den rörliga kostnaden för att producera kolkraft runt 33 EUR/MWh. För att det genomsnittliga spotpriset under februari skall kunna bli så högt som 48 EUR krävs:

1. En genomsnittlig temperatur i februari som är 5 grader kallare än normalt

2. Att minst 3000 MW kärnkraft är ur drift

3. Ännu högre priser på kontinenten

Nej, troligare är istället att februari levereras någonstans i intervallet 38-43 EUR/MWh. Låt mig återkomma till detta i början av mars när vi vet utfallet.

//Jens