Överraskningarnas marknad

Veckan inleddes med fallande pris på elbörsen och både de kortare (sept-12, Q4-12) och längre (Yr-13)  kontrakten handlades under måndagen ner på fortsatt nederbördsrika prognoser. Det visade sig också att de tidigare prognoserna uppfylldes mer än väl avseende beräknad nederbörd: under söndagen levererades närmare 3 Twh nederbörd under ett enda dygn.

prognoserna igår kväll och imorse fortsatt varit samstämmiga angående den blöta väderleken och att vi befinner oss på prisnivåer som känns fundamentalt övervärderade (se vårt blogginlägg 23/8) borde prisfallet fortsätta under dagen.

Dock möttes vi handlare imorse av  nyheten att en gemensam utsläppsmarknad planeras för Europa och Australien från 2015. Ni som följer vår blogg vet att priset på utsläppsrättter är en viktig del när det gäller marginalkostnaden för att producera kolkraft, vilken i sin tur har stor inverkan på prissättningen på elbörsen.

Under 2015 till 2018 skall den gemensamma marknaden vara begränsad på så sätt att Australien endast kan köpa utsläppsrätter av Europa, medan Europa inte kan köpa av Australlien. Detta bl.a för att öka efterfrågan på europeiska utsläppsrätter. Marknaden reagerade omedelbart och priset på utsläppsrätter steg från 8,15 till närmare 8,50 EUR/ton.

Dock har priset fallit tillbaka under morgonen och det återstår att se vad den faktiska effekten av detta beslut. Det känns som att marknaden som vanligt har en tendens att övervärdera vikten av den senaste nyheten som kommer och enda slutsatsen vi kan dra efter morgonens turbulens är att denna konstruerade marknad för utsläppsrätter kan bjuda på vilka överraskningar som helst...

// Sandra