Spotpriset stiger på dåliga kärnkraftsnyheter

En bra hydrologi till trots så har spotpriset stigit över förväntan och orsaken står troligen att finna i den vacklande kärnkraften. För tillfället så är Ringhals 2 och 4 ur drift på grund av årlig revision och detsamma gäller Oskarshamn 1. Det som överraskade och som drev spotpriset högre för morgondagen var att Oskarshamn 3 oväntat trippade här under natten och kommer inte tillbaka förrän på lördag enligt lämnat UMM till NordPool Spot. Det som däremot verkar lätta på spottrycket framöver är att Ringhals 4 väntas komma tillbaka under morgondagen och då kommer den vara uppe i full effekt troligen under fredagen.

Så vår tro för spotpriset framöver är att även den blev överraskande hög för imorgon så kommer den att sänkas något för fredagen och sen ytterligare inför helgen. Väderprognoserna ser fortfarande blöta ut framöver så hydrologin kommer därav fortsätta pressa spotpriset under hösten och en bra bit in på vintern.