Spotpriskollaps!

Som vi väntade på denna spotpriskollaps! Vi tjatade i blogginlägg efter blogginlägg under både maj och juni. Men kärnkraftsstrul och en kraftigt försenad snösmältning gjorde att det skulle dröja ända till juli innan det skedde. Men när den väl kom så gjorde den det med besked. 8,25 EUR/MWh (7,03 öre/kWh) är det genomsnittliga spotpriset i samtliga svenska prisområden de senaste 10 dagarna.

Jag säger bara WOW, inte ens jag (och folk brukar hävda att jag är rätt extrem i mina åsikter) hade i mina vildaste fantasier kunnat föreställa mig detta. Möjligtvis att södra Norge och norra Sverige skulle kunna komma ner på ensiffrigt enstaka dagar. Men 10 dagar i rad och att det även skulle omfatta södra Sverige är något i hästväg! Senast vi såg spotpriser på dessa nivåer så var det ett helt annat millennium.

Terminspriserna för innevarande år och då framförallt de närmaste månaderna har också fallit en hel del. Augusti har exempelvis fallit med över 20 % bara sedan i fredags. Årskontrakten har däremot hållit sig betydligt mer stabila över sommaren. De handlas visserligen i närheten av årslägsta, men dessa nivåer nådda vi redan i början av juni. Det handlar framförallt om att marginalkostnaden för kolkraftproduktion (mc kol) tagit en paus i den fallande trenden som gällt sedan i juni förra året. Skuldkrisen fortsätter dock att förvärras med spanska 10-årsräntan över 7,50 % och italienska 10-årsräntan som återigen börjar närma sig 7 % -vallen. Vi förväntar oss därför att mc kol återupptar den fallande trenden och att årskontrakten inom kort skall uppnå nya årslägstanivåer.

//Jens