Stora utmaningar väntar för vindkraftproducenter

En världsekonomi i motvind gör livet surt för vindkraftproducenter. Trots ett underskott i hydrobalansen så är elpriserna för kommande år de lägsta vi sett sedan införandet av utsläppsrätter för 8 år sedan. Centralbankschefer världen över tävlar i att trycka pengar för att på så sätt få hjulen att börja snurra igen. Än så länge har man dock bara lyckats glädja aktieägare när överskottslikviditet letar sig till aktier i brist på andra intressanta tillgångar.

Efterfrågan på råvaror, i synnerhet energiråvaror, lyser med sin frånvaro vilket pressar priserna på exempelvis kol. Dessutom har den låga aktiviteten i ekonomin lett till ett stort överskott på utsläppsrätter i marknaden, vilket i sin tur har gjort att priset kollapsat. Parlamentarikerna i Bryssel har inte heller lyckats komma överens om hur man skall återupprätta fortroendet för marknaden med utsläppsrätter. Allt detta har gjort det historiskt billigt att producera el med det fossila bränslet kol till förtret för både politiker och vindkraftproducenter.

Tyska elpriser har under våren varit lägre än i Norden vilket är en starkt bidragande orsak till att underskottet i hydrologin minskat den senaste tiden. Norden har importerat billig el från Tyskland, samtidigt som vattenkraftproducenterna kunnat låta vattenmagasinen fyllas på, istället för att som normalt exportera el till kontinenten. Allt pekar på att denna utveckling skall fortsätta över sommaren. Det krävs med andra ord en torr väderlek för att få upp elpriserna över 40 öre/kWh igen.

Ytterligare en orsak till de låga priserna som vi ser är den snabba utbyggnaden av just förnybar energi. Vi är på väg mot ett stort utbudsöverskott och det kommer dröja ett antal år innan marknaden anpassat sig till all den nya produktionen. Det är inte en rosenröd framtid som väntar vindkraftproducenter men tar man vara på tillfälliga prisuppgångar i samband med dålig hydrologi och kyla så kan man i kombination med successivt stigande priser på elcertifikat klara sig helskinnad genom ett par utmanande år.

/Jens