Väderomslag

Väderomslag

Vi kom in denna vecka med prognoser som visade på en torr och kall inledning av december månad. Marknaden går som vanligt händelserna i förväg och prisade in ett blockerande högtryck genom att trycka på köpknappen. Hade utfallet blivit fortsatt högtryck hade underskottet i hydrobalansen blivit ytterligare ansträngt och det var detta marknaden prisade in. Detta trots att meteorologerna fick rätt som sa att de inte kunde se ett blockerande högtryck i sikte.

I dagsläget har vi nu istället ett underskott på 11 TWh om 2 veckor med dagens prognos.  Detta efter att prognoserna helt vänt om i början på veckan och visar nu på fortsatt milt och blött väder i början av december. Marknaden svarade direkt med att sälja ner elterminerna till samma nivå som vi hade innan de torra prognoserna startade.

Marknaden har tappat all koppling till andra parametrar som styr elpriset för tillfället och följer endast utvecklingen på vädret, och personligen tror jag vi kommer få se detta även under nästa handelsvecka.

Johan